[1] |
|
---|
[2] |
málo by bylo biskupuov pro budaucí dobré věci. Neb pohříchu talk
|
---|
[3] |
jsau porušeni, že nechtí pracovati pro budaucí odplatu, když přítomné
|
---|
[4] |
a časné nemaji.“ (399). Proti přílišné úctě k papeži: „Ó co je
|
---|
[5] |
těch modlosluh nyní, ješto snážněji modlí se i klekají před papežem
|
---|
[6] |
než před samým Pánem Bohem! A tu modlu učiniliť jsan císaři
|
---|
[7] |
z svých skutkuov, zboží i klenotuov, a již se mu klanějí jako Bohu...“
|
---|
[8] |
(1359. KnéZf vedou lid k přílišné úctě k papeži, vybízejíce křesťany,
|
---|
[9] |
„aby se papeži klaněli, nohy jeho líbali a všecka jeho přikázání bez
|
---|
[10] |
pochyby plnili...“ (139%. „Papež není náměstek jeho (Krista), ale
|
---|
[11] |
zřejmej tupitel zákona jeho a protivník pravdy jeho. A neníť pastýř
|
---|
[12] |
ovcí Kristových, ale mordéř, neb velí je mordovati a za to mordéřóm
|
---|
[13] |
hříchuov a muk dává odpuštění. A tent i s svau rotau zlořečí Ježíšovi.
|
---|
[14] |
Neb ty všecky klne, ješto Páně Ježíšuov zákon drží. A tak známo jest,
|
---|
[15] |
že nemluví v Duchu Svatém, ale v duchu dábelském“. (139"). Proti
|
---|
[16] |
nespravedlivým kletbám „biskupů, papežů a prelátů“ „bojují
|
---|
[17] |
nyní věrní křesťané, nechtíc jich kletbami ... býti odtištění od zákona
|
---|
[18] |
svého Pána Jezu Krista*. (1889). (O kletbách v. téZ 14%, 170%).
|
---|
[19] |
I jiné stesky Jakoubkovy svědčí o tehdejším úpadku
|
---|
[20] |
křesťanského života v Čechách. Mnozí zlí lidé „jsau křesťané
|
---|
[21] |
jedno jménem a řečí, ale Antikristové svými hříšnými
|
---|
[22] |
činy“. (1449), Neníkřesťanské lásky k bližnímu, „neboť naj-
|
---|
[23] |
menšího slova protivného nestrpíme“ (41°), „neb nyní je hanění,
|
---|
[24] |
laupeZ, bití, jímánf, etc." (171^). ,Ó co jest těch lhářův nyní, kteřížto
|
---|
[25] |
Boha Otcem nazývají a praví, že ho milují, a svých bližních nenávidí,
|
---|
[26] |
nýbrž je zrazují a laupf, pálí, mordují!“ (13%. „Sv. Pavel nazývá
|
---|
[27] |
své učedlníky bratry, ne slauhami, ani chlapy, ani robotězi, ani
|
---|
[28] |
sedláky, jakožto mnozí činí“. (14%). Lest vládne ve světě, zvláště
|
---|
[29] |
„mezi kupci, kramáři, i všelijakými těžáři, kteřížto umějí lstí zboží
|
---|
[30] |
dobyvati a je mnoZiti a zachovati“. (17°). Obchodů vůbec člověk
|
---|
[31] |
nemůže vésti bez hříchu (138%. Pýcha, rozkošnictví a ne-
|
---|
[32] |
mravnost vzrůstá. „Pyšní a bohatí... nic nechtí trpěti ani
|
---|
[33] |
pro hříchy, než vždy v rozkošech tohoto světa pasauc se milují se.“
|
---|
[34] |
(34°). Mnozí „své tělo okrašlují, v raucha slušně připravují, měkce
|
---|
[35] |
a čisté jemu ustlávají, rozkošné krmě připravují a rozličné jemu
|
---|
[36] |
hovějí.“ (17). Pyšní boháči pohrdajíchudinou. (181), Vrch-
|
---|
[37] |
nost utiskuje poddané. „Není ustaven král, aby lidi utiskoval
|
---|
[38] |
a zlé zveleboval, ale aby dobré ctil, svobodné učinil a jim jich dobroty
|
---|
[39] |
spomáhal a nedal jich zlým utískati ani jim pfekázeti .. . Kteryż král,
|
---|
[40] |
kníže, pán, vladař, duchovní neb světský, lidi spravedlivé utiskuje
|
---|
[41] |
a zle s nimi nakládá, jižť zle požívá svého království aneb duo-
|
---|