46
málo by bylo biskupuov pro budaucí dobré věci. Neb pohříchu talk
jsau porušeni, že nechtí pracovati pro budaucí odplatu, když přítomné
a časné nemaji.“ (399). Proti přílišné úctě k papeži: „Ó co je
těch modlosluh nyní, ješto snážněji modlí se i klekají před papežem
než před samým Pánem Bohem! A tu modlu učiniliť jsan císaři
z svých skutkuov, zboží i klenotuov, a již se mu klanějí jako Bohu...“
(1359. KnéZf vedou lid k přílišné úctě k papeži, vybízejíce křesťany,
„aby se papeži klaněli, nohy jeho líbali a všecka jeho přikázání bez
pochyby plnili...“ (139%. „Papež není náměstek jeho (Krista), ale
zřejmej tupitel zákona jeho a protivník pravdy jeho. A neníť pastýř
ovcí Kristových, ale mordéř, neb velí je mordovati a za to mordéřóm
hříchuov a muk dává odpuštění. A tent i s svau rotau zlořečí Ježíšovi.
Neb ty všecky klne, ješto Páně Ježíšuov zákon drží. A tak známo jest,
že nemluví v Duchu Svatém, ale v duchu dábelském“. (139"). Proti
nespravedlivým kletbám „biskupů, papežů a prelátů“ „bojují
nyní věrní křesťané, nechtíc jich kletbami ... býti odtištění od zákona
svého Pána Jezu Krista*. (1889). (O kletbách v. téZ 14%, 170%).
I jiné stesky Jakoubkovy svědčí o tehdejším úpadku
křesťanského života v Čechách. Mnozí zlí lidé „jsau křesťané
jedno jménem a řečí, ale Antikristové svými hříšnými
činy“. (1449), Neníkřesťanské lásky k bližnímu, „neboť naj-
menšího slova protivného nestrpíme“ (41°), „neb nyní je hanění,
laupeZ, bití, jímánf, etc." (171^). ,Ó co jest těch lhářův nyní, kteřížto
Boha Otcem nazývají a praví, že ho milují, a svých bližních nenávidí,
nýbrž je zrazují a laupf, pálí, mordují!“ (13%. „Sv. Pavel nazývá
své učedlníky bratry, ne slauhami, ani chlapy, ani robotězi, ani
sedláky, jakožto mnozí činí“. (14%). Lest vládne ve světě, zvláště
„mezi kupci, kramáři, i všelijakými těžáři, kteřížto umějí lstí zboží
dobyvati a je mnoZiti a zachovati“. (17°). Obchodů vůbec člověk
nemůže vésti bez hříchu (138%. Pýcha, rozkošnictví a ne-
mravnost vzrůstá. „Pyšní a bohatí... nic nechtí trpěti ani
pro hříchy, než vždy v rozkošech tohoto světa pasauc se milují se.“
(34°). Mnozí „své tělo okrašlují, v raucha slušně připravují, měkce
a čisté jemu ustlávají, rozkošné krmě připravují a rozličné jemu
hovějí.“ (17). Pyšní boháči pohrdajíchudinou. (181), Vrch-
nost utiskuje poddané. „Není ustaven král, aby lidi utiskoval
a zlé zveleboval, ale aby dobré ctil, svobodné učinil a jim jich dobroty
spomáhal a nedal jich zlým utískati ani jim pfekázeti .. . Kteryż král,
kníže, pán, vladař, duchovní neb světský, lidi spravedlivé utiskuje
a zle s nimi nakládá, jižť zle požívá svého království aneb duo-