EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
41

[2]
hanuov ueb ziduov na víru obrátili, ty jsau knézí a jahnové najprvé
[3]
víře a zákonu křesťanskému učili a jako dnes je teprv křtili a v čechly
[4]
bilé je oblékli, na znamení čistoty jich vnitřní ,. (43b). .. Druhé
[5]
proto nazývají tuto sobotu bilan, neb tento svatý čas kající mnozí
[6]
skrze pravé pokání vodau smyli jsau černost hríánau z svych duší...
[7]
(t4*). Jiný příklad: A znamenitě (t. sv. Pavel Effez. 3. k., 10.
[8]
ned. po sv. Tr.): Po všech národech věky věkuov (t. budiž slávu
[9]
Kristu). | Tu sluší věděti, že to slovo věk druhdy znamená čas
[10]
života každého člověka zvláště. A tak díme: Tento tolik let věku
[11]
svého. Druhé znamená čas, v nemžto všickni zhynau, kteříž jsau se
[12]
v něm narodili. A tak sto let nazýváme věk, neb obecně, kdož se
[13]
narodil najnižšícho věku, ten umře dříve sta let. Třetí znamená
[14]
tisíce let. Čtvrté znamená vešken čas světa tohoto. Páté znamená
[15]
věčnost. V těch ve všech věcech ma býti chválen Páu Bůh. Protož
[16]
buď jemu čest i sláva na včky vékúv, Amen. (169%. Vysvetluje
[17]
též cizí slova, na .: Penthecostes jest fecké slovo ze dvau slo-
[18]
žené. Neb Pentha u nich slove pět a Costes slove deset, a tak
[19]
Pentherostes slove pét deseti a neb padesáti^. (86^).

[20]
Jednotlivé rozbory epištol! jsou pečlivé a důkladné.
[21]
Kazatel vkládá rúzné příklady, vhodná přirovnání, leckdy též
[22]
příslové, atd. Tak na . Jakoubek uvažuje o umění poznání zlého
[23]
a milování dobrého, uvádí za příklad Solona: Když byl otázán
[24]
Solon, pohan a mudfec fecky, od jednoho bohatého člověka, má-li
[25]
zboží, odpověděl jemu: Ty i zboží máme, ale mezi mým zbožím
[26]
a tvým tento jest rozdíl: Neb z mého nižádný bez vůle nemůž
[27]
nie vziti, a když jiným rozdávám, umenšení netrpím. Ale tvé na každaj
[28]
den k ztracení jest otevříno a bezděky tobě bez tvé vůle bývá pobráno,
[29]
aniž ho co můžeš udati bez jeho umenšení. Jakoby řekl: Oba jsme
[30]
bohatí, ty tělestným zbožím, a duchovním ... (174»—1'75*). Solona
[31]
připomíná též na str. 1849: ... opilství ke všem hříchům hotovost
[32]
činí. A protož Solon ustavil za právo Athenyenským, aby opilý zhřeše
[33]
dvénásobní měl pokutu. O Pythagorovi: Buď každý člověk pozdní
[34]
k mluvení (Ep. Jak. v 1. kanonice v 1. kap.) ... A protoZ Pythagoras
[35]
svým učedlníkuom byl ten zákon uložil, aby mlčeli za pět let a jeho
[36]
učení poslauchali, a tak naučili se mluviti użitećne.* (67°). Pri-
[37]
rovnání, na .: ... tu byli přivábeni (t. Židé) k Bohu milováním,
[38]
jakožto dítě jablkem bývá přivábeno k milování otce svého. Byli jsau
[39]
také malí bázní, neb jedno časné se pomsty bojíce plnili jsau Boží
[40]
přikázání, jakožto dítě boje se matky učiní, což mu starší káží, (12).
[41]
Vídáte obecně, že, když děti do kterého sadu nebo do zahrady vejdau


Text viewFacsimile