Facsimile view
354
41
hanuov ueb ziduov na víru obrátili, ty jsau knézí a jahnové najprvé
víře a zákonu křesťanskému učili a jako dnes je teprv křtili a v čechly
bilé je oblékli, na znamení čistoty jich vnitřní ,. “ (43b). .. „Druhé
proto nazývají tuto sobotu bilan, neb tento svatý čas kající mnozí
skrze pravé pokání vodau smyli jsau černost hríánau z svych duší...“
(t4*). Jiný příklad: „A dí znamenitě (t. sv. Pavel Effez. 3. k., 10.
ned. po sv. Tr.): Po všech národech věky věkuov (t. budiž slávu
Kristu). | Tu sluší věděti, že to slovo věk druhdy znamená čas
života každého člověka zvláště. A tak díme: Tento má tolik let věku
svého. Druhé znamená čas, v nemžto všickni zhynau, kteříž jsau se
v něm narodili. A tak sto let nazýváme věk, neb obecně, kdož se
narodil najnižšícho věku, ten umře dříve sta let. Třetí znamená
tisíce let. Čtvrté znamená vešken čas světa tohoto. Páté znamená
věčnost. V těch ve všech věcech ma býti chválen Páu Bůh. Protož
buď jemu čest i sláva na včky vékúv, Amen.“ (169%. Vysvetluje
též cizí slova, na pí.: „Penthecostes jest fecké slovo ze dvau slo-
žené. Neb Pentha u nich slove pět a Costes slove deset, a tak
Pentherostes slove pét deseti a neb padesáti^. (86^).
Jednotlivé rozbory epištol! jsou pečlivé a důkladné.
Kazatel vkládá rúzné příklady, vhodná přirovnání, leckdy též
příslové, atd. Tak na př. Jakoubek uvažuje „o umění poznání zlého
a milování dobrého“, uvádí za příklad Solona: „Když byl otázán
Solon, pohan a mudfec fecky, od jednoho bohatého člověka, má-li
zboží, odpověděl jemu: Ty i já zboží máme, ale mezi mým zbožím
a tvým tento jest rozdíl: Neb z mého nižádný bez mé vůle nemůž
nie vziti, a když jiným rozdávám, umenšení netrpím. Ale tvé na každaj
den k ztracení jest otevříno a bezděky tobě bez tvé vůle bývá pobráno,
aniž ho co můžeš udati bez jeho umenšení. Jakoby řekl: Oba jsme
bohatí, ty tělestným zbožím, a já duchovním ...“ (174»—1'75*). Solona
připomíná též na str. 1849: „... opilství ke všem hříchům hotovost
činí. A protož Solon ustavil za právo Athenyenským, aby opilý zhřeše
dvénásobní měl pokutu.“ O Pythagorovi: „Buď každý člověk pozdní
k mluvení (Ep. Jak. v 1. kanonice v 1. kap.) ... A protoZ Pythagoras
svým učedlníkuom byl ten zákon uložil, aby mlčeli za pět let a jeho
učení poslauchali, a tak naučili se mluviti użitećne.* (67°). Pri-
rovnání, na př.: „... tu byli přivábeni (t. Židé) k Bohu milováním,
jakožto dítě jablkem bývá přivábeno k milování otce svého. Byli jsau
také malí bázní, neb jedno časné se pomsty bojíce plnili jsau Boží
přikázání, jakožto dítě boje se matky učiní, což mu starší káží,“ (12).
„Vídáte obecně, že, když děti do kterého sadu nebo do zahrady vejdau