[1] |
|
---|
[2] |
trastem: Kristus jel v chudém rouše na oslátku do
|
---|
[3] |
Jerusalema, ale „on(papežnebo biskupjede priprocessí)
|
---|
[4] |
na velikém bielém oři neb hynstu, v úzdě zlatem okované,
|
---|
[5] |
a drahým kamením úzdu, prsosiny i pochvy maje položené, třapce
|
---|
[6] |
zbarvené u koblúka až do země, a dek, jenž kóň kryje, až sé i po
|
---|
[7] |
zemi vleče; přěd nímž oslici Zenü neh mezkyni, jenž na sobě nese
|
---|
[8] |
tělo božie, jedúcí druhdy trávu po zemi, na niž s Kristem nic ne-
|
---|
[9] |
tbají, a pféd papežem klekají, ano nad ním nebe nesú a nazývají
|
---|
[10] |
oděnci žoldnéři, jenž kyji střiebrnými chudé od noh tepú; a on sedě
|
---|
[11] |
na hynstu, směje sě tomu, že tak u veliké chvále jest: a náš mily,
|
---|
[12] |
tichý, pokorný spasitel jede s velikým pláčem na oslfku .... JJ
|
---|
[13] |
|
---|
[14] |
Co se tyce źranssubstanciace, Hus zachovával učení cír-
|
---|
[15] |
kevní. V té věci liší se od Wielifa. Hus odporoval toliko
|
---|
[16] |
smyslnému, netheologickému výkladu této nauky. Již ve
|
---|
[17] |
spise ,,De corpore Christi in sacramento altaris** (1401) se to jeví.
|
---|
[18] |
»Stvoftil jsem Spasitele," ffkali o konsekrované hostii
|
---|
[19] |
knóżi za doby Husovy. (Vrórx, I, 83—84). Proti tomu Hus
|
---|
[20] |
káže v postille těmito slovy: ,,A v tom róhani jsu knóżie,
|
---|
[21] |
kteříž pravie, že by oni byli stvořitelé svého boha, a že na mši stvo-
|
---|
[22] |
řují tělo božie; ale to je lež; neb ani toho stvořie, jejž jest panna
|
---|
[23] |
Maria urodila, neb to jedinú jest od boha stvořeno a od panny Marie
|
---|
[24] |
porozeno, a nikdy jest uezhynulo, aniZ zhyne; ani také stvorují ji-
|
---|
[25] |
ného těla Kristova, neb nikdy nemá jiného, aniž bude mieti...“
|
---|
[26] |
(377). Krev Spasitelovu Hus prohlašuje již ve spise „De
|
---|
[27] |
sanguine Christi“ (1401) za bytnou, ač neviditelnou, to-
|
---|
[28] |
liko ve svátosti oltářní, avšecky ostatní zprávy ojejím
|
---|
[29] |
proudéni na zázračných místeeh za zištný klam. (VLČEK
|
---|
[30] |
1. 83). У postille táže se, zdali by svolil papež, aby lidé měli krev
|
---|
[31] |
některého kněze, který ji ukropil na oplatek, za krev Kristovu, a do-
|
---|
[32] |
dává: „jakož sě přihodilo v mnohých miestech, a zvláště v Lito-
|
---|
[33] |
myšlském biskupství, v němž sú byli kněžie krví svú oplatek
|
---|
[34] |
zkrvavili, ale potom když sú zkúšeni, přiznali sú sě, že sú to uči-
|
---|
[35] |
|
---|
[36] |
Hus všímá si v postille též života stavů světských
|
---|
[37] |
a kárá přísně jejich hřísný život. Kárá knížata, pány, rytíře,
|
---|
[38] |
vládyky, měšťany i měštky z pýchy, obžerství, smilství a jiných ne-
|
---|
[39] |
pravostí. U nich shledává sečastoopovrhováníchudinou;
|
---|
[40] |
často chovají „chlupáčky a masojiedky k ničemuž neužitečné ...,
|
---|