EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
30

[2]
trastem: Kristus jel v chudém rouše na oslátku do
[3]
Jerusalema, ale on(papežnebo biskupjede priprocessí)
[4]
na velikém bielém oři neb hynstu, v úzdě zlatem okované,
[5]
a drahým kamením úzdu, prsosiny i pochvy maje položené, třapce
[6]
zbarvené u koblúka do země, a dek, jenž kóň kryje, i po
[7]
zemi vleče; přěd nímž oslici Zenü neh mezkyni, jenž na sobě nese
[8]
tělo božie, jedúcí druhdy trávu po zemi, na niž s Kristem nic ne-
[9]
tbají, a pféd papežem klekají, ano nad ním nebe nesú a nazývají
[10]
oděnci žoldnéři, jenž kyji střiebrnými chudé od noh tepú; a on sedě
[11]
na hynstu, směje tomu, že tak u veliké chvále jest: a náš mily,
[12]
tichý, pokorný spasitel jede s velikým pláčem na oslfku .... JJ
[13]
(126—127).

[14]
Co se tyce źranssubstanciace, Hus zachovával učení cír-
[15]
kevní. V věci liší se od Wielifa. Hus odporoval toliko
[16]
smyslnému, netheologickému výkladu této nauky. Již ve
[17]
spise ,,De corpore Christi in sacramento altaris** (1401) se to jeví.
[18]
»Stvoftil jsem Spasitele," ffkali o konsekrované hostii
[19]
knóżi za doby Husovy. (Vrórx, I, 83—84). Proti tomu Hus
[20]
káže v postille těmito slovy: ,,A v tom róhani jsu knóżie,
[21]
kteříž pravie, že by oni byli stvořitelé svého boha, a že na mši stvo-
[22]
řují tělo božie; ale to je lež; neb ani toho stvořie, jejž jest panna
[23]
Maria urodila, neb to jedinú jest od boha stvořeno a od panny Marie
[24]
porozeno, a nikdy jest uezhynulo, aniZ zhyne; ani také stvorují ji-
[25]
ného těla Kristova, neb nikdy nemá jiného, aniž bude mieti...
[26]
(377). Krev Spasitelovu Hus prohlašuje již ve spise De
[27]
sanguine Christi (1401) za bytnou, neviditelnou, to-
[28]
liko ve svátosti oltářní, avšecky ostatní zprávy ojejím
[29]
proudéni na zázračných místeeh za zištný klam. (VLČEK
[30]
1. 83). У postille táže se, zdali by svolil papež, aby lidé měli krev
[31]
některého kněze, který ji ukropil na oplatek, za krev Kristovu, a do-
[32]
dává: jakož přihodilo v mnohých miestech, a zvláště v Lito-
[33]
myšlském biskupství, v němž byli kněžie krví svú oplatek
[34]
zkrvavili, ale potom když zkúšeni, přiznali , že to uči-
[35]
nili, (183).

[36]
Hus všímá si v postille též života stavů světských
[37]
a kárá přísně jejich hřísný život. Kárá knížata, pány, rytíře,
[38]
vládyky, měšťany i měštky z pýchy, obžerství, smilství a jiných ne-
[39]
pravostí. U nich shledává sečastoopovrhováníchudinou;
[40]
často chovají chlupáčky a masojiedky k ničemuž neužitečné ...,


Text viewFacsimile