EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

30

trastem: Kristus jel v chudém rouše na oslátku do Jerusalema, ale on(papežnebo biskupjede priprocessí) na velikém bielém oři neb hynstu, v úzdě zlatem okované, a drahým kamením úzdu, prsosiny i pochvy maje položené, třapce zbarvené u koblúka do země, a dek, jenž kóň kryje, i po zemi vleče; přěd nímž oslici Zenü neh mezkyni, jenž na sobě nese tělo božie, jedúcí druhdy trávu po zemi, na niž s Kristem nic ne- tbají, a pféd papežem klekají, ano nad ním nebe nesú a nazývají oděnci žoldnéři, jenž kyji střiebrnými chudé od noh tepú; a on sedě na hynstu, směje tomu, že tak u veliké chvále jest: a náš mily, tichý, pokorný spasitel jede s velikým pláčem na oslfku .... JJ (126—127).

Co se tyce źranssubstanciace, Hus zachovával učení cír- kevní. V věci liší se od Wielifa. Hus odporoval toliko smyslnému, netheologickému výkladu této nauky. Již ve spise ,,De corpore Christi in sacramento altaris** (1401) se to jeví. »Stvoftil jsem Spasitele," ffkali o konsekrované hostii knóżi za doby Husovy. (Vrórx, I, 83—84). Proti tomu Hus káže v postille těmito slovy: ,,A v tom róhani jsu knóżie, kteříž pravie, že by oni byli stvořitelé svého boha, a že na mši stvo- řují tělo božie; ale to je lež; neb ani toho stvořie, jejž jest panna Maria urodila, neb to jedinú jest od boha stvořeno a od panny Marie porozeno, a nikdy jest uezhynulo, aniZ zhyne; ani také stvorují ji- ného těla Kristova, neb nikdy nemá jiného, aniž bude mieti... (377). Krev Spasitelovu Hus prohlašuje již ve spise De sanguine Christi (1401) za bytnou, neviditelnou, to- liko ve svátosti oltářní, avšecky ostatní zprávy ojejím proudéni na zázračných místeeh za zištný klam. (VLČEK 1. 83). У postille táže se, zdali by svolil papež, aby lidé měli krev některého kněze, který ji ukropil na oplatek, za krev Kristovu, a do- dává: jakož přihodilo v mnohých miestech, a zvláště v Lito- myšlském biskupství, v němž byli kněžie krví svú oplatek zkrvavili, ale potom když zkúšeni, přiznali , že to uči- nili, (183).

Hus všímá si v postille též života stavů světských a kárá přísně jejich hřísný život. Kárá knížata, pány, rytíře, vládyky, měšťany i měštky z pýchy, obžerství, smilství a jiných ne- pravostí. U nich shledává sečastoopovrhováníchudinou; často chovají chlupáčky a masojiedky k ničemuž neužitečné ...,



Text viewManuscript line view