EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
288

[2]
obyčejně od rozličné do hlavy vstupující a mozkem pohybující páry
[3]
se vzbuzují, což mají za rovnost s věcmi budaucími, aby vám z nich
[4]
povéreény hádaé néco prorokovati mohl?...* (TV, 29—30).

[5]
Probrali jsme nejdůležitější české kazatele katolické věku 18.
[6]
Kazatelů bylo vůbec veliké množství, země česká byla jejich kázáními
[7]
takořka zaplavena. Uvedené postilly však stačí k poznání úpadku
[8]
českého kazatelství. Ke kazatelům druží se jiní, kteří vydávali
[9]
spisy obsahu náboženského, které sice postillami nejsou, které však
[10]
byly pomůckou kazatelům ; tito z nich mnoho čerpali. Míníme tu zvláště
[11]
Beckovského Katolického Zivobytí nepohnutedlnj základ a Želízkovy
[12]
výklady ceremonii. Beckovského Základ jest rozdělen na tři
[13]
sloupy: víru, naději a lásku, obsahující kapitoly (40 v každém
[14]
sloupu), v nichž obsaženy jsou výklady o různých věcech nábo-
[15]
ženství se týkajících, jako o postu, o almužně, o svátostech atd., také
[16]
však výklady z české historie, pol>mické články proti evangelíkům,
[17]
atd. Na . poslední kapitola (40.) sloupu 3. jedná o tom, jakau lásku
[18]
k nám křesťanům Tataři mají. Nesmírný fanatismus nábo-
[19]
ženský vane z výkladův Beckovského. Vše, co není ka-
[20]
tolické, propadá u něho kletbě. (Rozbor viz v ČČM 1878 od
[21]
Dra Ant. Rezka, str. 154 a sl., a doklady v článku Vášově v Orloji
[22]
1898). (Mus. 39 C 7, ve 4%) Ferd. Żelizko (Zeelisko), kanovník
[23]
kathedr. kostela u sv. Ducha v Hradci Kr., vydal r. 1774 , Vejklady
[24]
svatých ceremonií, řádův, svátkův, památek, obyčejův a nadání v církvi
[25]
Boží spasitedlně zřízených a vykonávaných. (Un. 54 G 940.) V před-
[26]
mluvě oznamuje, že obyvatelům osady Libčanské, kdež působil, často
[27]
vykládal v kázáních svých o ceremoniích, svátcích, památkách, oby-
[28]
čejích a nadáních církve sv., což prý se posluchačům tak zallbilo,
[29]
že po odchodu jeho ho prosili, aby výklady ty vydal. Spisovatel tak
[30]
učinil, rozděliv spis svůj v tolik kapitol, kolik je týdnů v roce.

[31]
Kazatelství století 18. jest v Čechách ve znamení
[32]
výlučného,kjiným náboženskýmnaukám přísného kato-
[33]
lictvf. Pronásledovaní evangelíci nebyli však literarně
[34]
nečinní. Nemohouce své činnosti rozvinouti ve své vlasti, psali
[35]
a vydávali vcizinés véspisy, téZ postilly, püvodníi pře-
[36]
lozené. Tak na pi. Vaclav Kleych (Gleych) z Lazan u Litomysle
[37]
(nar. 1678), jenž se přidržoval učení českých bratří, prchl do ciziny ©
[38]
a vydával tam knihy české (+ 1737). (Jir. I, 352—354.) R. 1712
[39]
vydal v Žitavě Peškův pieklad postilly Langhansovy :


Text viewFacsimile