EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
286

[2]
Leonard Goffine, knéz fádu premonstratského, nar. 6. pro-
[3]
since 1648 v Kolíně n. R.; požíval pro svůj čistý, bezúhonný život
[4]
a pro svou horlivost kazatelskou úcty a vážnosti
[5]
iu nekatolíků. Zemřel v klášteře ve Steinfeldu 11. srpna 1719.
[6]
Postillu svou vydal tiskem v Koesfeldu 7. 1690 ve 3 dílech.
[7]
(Jan Nep. Desclda v předmluvě k 1. dílu svého překladu Goffinovy
[8]
postilly z r. 1875.) Táborsk ji přeložil a vydal snázvem: Po-
[9]
ruční postilla, t. j. v klady nanedélní asváteénftevangelia.
[10]
V Hradei Král...." (Jg. Hist. 300.)

[11]
Postilla Goffinova vyšla potom v jazyce českém ještě trikrśte.
[12]
Druhý překlad pořídil Jan Chmela (viz o ném CCM 1891,
[13]
str. 103.) v Praze r, 1786 (8%). (Un. 54 D 12). (Jg. 497, Jir. I, 294.)
[14]
Třetí překlad vydal v Praze г. 1843 Josef Zimmermann,
[15]
který postillu rozšířil a připojil k životopisy sv. patronův českých.
[16]
(Un. 54 F 531). (Jg. 498). Konečně čtvrtý překlad pořídil
[17]
prof. Jan Nep. Desolda v. 1875 (dil I.) a r. 1876 (dil IL) (un.
[18]
54 E 1046.) Referat o tomto vydání viz v Čas. kat. duch. 1875
[19]
(233—-235), a 1876 (383—384). Desolda zpracoval překlad ten na
[20]
základě německého vydání ve švýc. Einsiedelu 1872,
[21]
a rozšířil jej vlastními články a výklady; v 2. díle při-
[22]
pojil též životopisy sv. patronův a blahoslavenců če-
[23]
ských. V Čas. kat. duch. 1877 podává prof. Schindler na str,
[24]
67—68 referat o německém Ottově (Georg Ott) vydání
[25]
Goffinovy postilly z r. 1876. (Christkatholisches Unterrichts-
[26]
und Erbauungsbuch) a praví o na str. 67, Ze jest to kniha
[27]
nikdy nestárnoucí, která ode dvou století vedle zlaté knihy
[28]
o následování Krista od Tomáše Kemp. mezi spisy vzdělavatelnými
[29]
první místo drží.

[30]
Jakým způsobem Goffine vykládá, dovídáme se z Čas.
[31]
kat. duch. 1875 v referatě o vydání Desoldově: Organismus Goffi-
[32]
nova spisu v tom spočívá, že se nejprve klade jakýsi introit, jenž
[33]
vysvětluje hlavní myšlenku toho kterého dne; kde toho potřebí,
[34]
vysvětluje se název neděle aneb svátku, jakož i za časté mnohá
[35]
liturgická ponaučení se připojují. Pak následuje text epištoly a
[36]
stručné jeho vysvětlení, načež text evangelia se klade
[37]
s rozšířeným dogmatickým i mravoslovným výkladem,
[38]
jenž shrnut jest ve vícero odstavců; nad každým odstavcem položena
[39]
jest ve zpüsobu otazném hlavní myšlenka čili tresť jeho. Nezřídka
[40]
připojeny jsou také dosti rozšířené a důkladné traktaty o důležitých
[41]
naukách. (234—235).


Text viewFacsimile