Facsimile view
354
286
Leonard Goffine, knéz fádu premonstratského, nar. 6. pro-
since 1648 v Kolíně n. R.; požíval pro svůj čistý, bezúhonný život
a pro svou horlivost kazatelskou úcty a vážnosti
iu nekatolíků. Zemřel v klášteře ve Steinfeldu 11. srpna 1719.
Postillu svou vydal tiskem v Koesfeldu 7. 1690 ve 3 dílech.
(Jan Nep. Desclda v předmluvě k 1. dílu svého překladu Goffinovy
postilly z r. 1875.) Táborsk ji přeložil a vydal snázvem: „Po-
ruční postilla, t. j. v klady nanedélní asváteénftevangelia.
V Hradei Král...." (Jg. Hist. 300.)
Postilla Goffinova vyšla potom v jazyce českém ještě trikrśte.
Druhý překlad pořídil Jan Chmela (viz o ném CCM 1891,
str. 103.) v Praze r, 1786 (8%). (Un. 54 D 12). (Jg. 497, Jir. I, 294.)
Třetí překlad vydal v Praze г. 1843 Josef Zimmermann,
který postillu rozšířil a připojil k ní životopisy sv. patronův českých.
(Un. 54 F 531). (Jg. 498). Konečně čtvrtý překlad pořídil
prof. Jan Nep. Desolda v. 1875 (dil I.) a r. 1876 (dil IL) (un.
54 E 1046.) Referat o tomto vydání viz v Čas. kat. duch. 1875
(233—-235), a 1876 (383—384). Desolda zpracoval překlad ten na
základě německého vydání ve švýc. Einsiedelu 1872,
a rozšířil jej vlastními články a výklady; v 2. díle při-
pojil též životopisy sv. patronův a blahoslavenců če-
ských. V Čas. kat. duch. 1877 podává prof. Schindler na str,
67—68 referat o německém Ottově (Georg Ott) vydání
Goffinovy postilly z r. 1876. (Christkatholisches Unterrichts-
und Erbauungsbuch) a praví o ní na str. 67, Ze jest to kniha
nikdy nestárnoucí, která ode dvou století vedle zlaté knihy
o následování Krista od Tomáše Kemp. mezi spisy vzdělavatelnými
první místo drží.
Jakým způsobem Goffine vykládá, dovídáme se z Čas.
kat. duch. 1875 v referatě o vydání Desoldově: „Organismus Goffi-
nova spisu v tom spočívá, že se nejprve klade jakýsi introit, jenž
vysvětluje hlavní myšlenku toho kterého dne; kde toho potřebí,
vysvětluje se název neděle aneb svátku, jakož i za časté mnohá
liturgická ponaučení se připojují. Pak následuje text epištoly a
stručné jeho vysvětlení, načež text evangelia se klade
s rozšířeným dogmatickým i mravoslovným výkladem,
jenž shrnut jest ve vícero odstavců; nad každým odstavcem položena
jest ve zpüsobu otazném hlavní myšlenka čili tresť jeho. Nezřídka
připojeny jsou také dosti rozšířené a důkladné traktaty o důležitých
naukách.“ (234—235).