[1] |
|
---|
[2] |
zatel rázný, vážný a důstojný. Činí čestnou výjimku mezi
|
---|
[3] |
ostatními souvěkými kazateli českými.
|
---|
[4] |
Chrysostom Xaver Ignác Taborsky (1696—1748), pre-
|
---|
[5] |
monstrát, psal třemi jazyky; odtud asi jeho choutky makaronské.
|
---|
[6] |
(Vié. II, 26.) Vydal dvě české postilly: sváteční s názvem
|
---|
[7] |
„Tria Tabernacula inmonte Thaboreoexstructa“, v Olom.
|
---|
[8] |
1738, a nedělní: „Mons Thabor“ ete. v Hradci Král. 1747. (Jir.
|
---|
[9] |
II, 283 uvádí jen postillu nedělní). (Vlč. II, 26—27.)
|
---|
[10] |
Zmíníme se o postille nedélni (un. 54 C 52). Titul její
|
---|
[11] |
jest latinsky: „Mons Thabor Evangelicae Veritatis Radiis
|
---|
[12] |
inclarescens... seu Conciones Moravicae In Dominicas
|
---|
[13] |
totius Anni et in Festa praecipua... . A P. Chrysostomo
|
---|
[14] |
Xaverio Ignatio Taborsky ..... Reginae Hradecii, Typis Joannis
|
---|
[15] |
Clem. Tibelli, 1747.“ "Vénována jest Pavlovi Ferd. Václavíkovi.
|
---|
[16] |
Obsahuje latinskou věnovací předmluvu, latinskou předmluvu k čte-
|
---|
[17] |
náři, latinský index I. (Index . . . . Concionum in Dominicas totius
|
---|
[18] |
anni), potom 51 kázání (na 750 str.), a konečně Index II. Alphabeticus
|
---|
[19] |
rerum in hoc opere contentarum. Kázání jednotlivá jsou roz-
|
---|
[20] |
jímání na příslušná themata (,argumenta“).
|
---|
[21] |
Táborský v kázáních svých „stále se přerušuje latin-
|
---|
[22] |
skými citaty,a nejenz Písma. Miluje silná slovaa křik-
|
---|
[23] |
lavé barvy. Řeč jehojestsamývykřičník, saméúryvko-
|
---|
[24] |
vité volání. Přes to místy čte se dosti příjemně; je
|
---|
[25] |
v něm verva a temperament.“ Tak soudí o něm Vlček, II 27.
|
---|
[26] |
Na př. kázání na 2. neděli po devítníku jest velmi živé, jsouc na-
|
---|
[27] |
plněno odporem proti tanci a veselí, hodování masopust-
|
---|
[28] |
nímu: KdyZ o masopusté ,jináí budau choditi jako blázni pfistrojeni,
|
---|
[29] |
vy se oblečte v Ježíše Krista a jeho nevinné činy následůjte! Noste
|
---|
[30] |
raucho mrtvící tělo vaše a k bláznüm Kristovým se ptipojte! Nebo
|
---|
[31] |
ó nesmrtedlný Bože! Jak jsi ty veliký Pán! Jak tehdy veliký počet
|
---|
[32] |
bláznů míti budeš! A hle! jestli se nemejlím, celý vojsko jich spatřuji,
|
---|
[33] |
okna a ulice se naplňovati vidím, veliký haufové lidf se zbfhajf, a po
|
---|
[34] |
rynku člověka bflÿm rauchem odéného tahati znameném. Než kdo
|
---|
[35] |
jest ten člověk? Nejmilejší ovčičky ! Jest Ježíš, náš nejmilejší Spasitel,
|
---|
[36] |
od Herodesa posmíván, v bílé raucho oblečen, od celého vojska po-
|
---|
[37] |
tupen, jest vysmíván jako pošetilý, jest sem a tam tažený jako blázen.
|
---|
[38] |
Ach, veliký Bože! Věčná velebnost jest posmívána a za blázna se
|
---|
[39] |
drží !“ . .. (229). Jiné doklady v. Vlček II, 27.
|
---|
[40] |
Táborský proslul též překladem Goffinovy pří-
|
---|
[41] |
ruční postilly (v. Jir. II, 283).
|
---|
[42] |
19*
|
---|