EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
271

[2]
Ukázka spůsobu výkladův s dílu 1.

[3]
Dominica PrimaAdventus. Prvnfnedéle Adventnf.
[4]
Evangelium S. Luk. v 21. kap. Následuje text evangelia (8).
[5]
Na str. 9-10: Předmluva na řeč svato-všetečné otázky
[6]
tohoto: svatého Evangelium ^ Kazatel připomíná příchod malého
[7]
Ježíška, t. j. advent, a příchod velikého Ježíše, t. j. poslední soud,
[8]
a vybízí k rozjímání o posledním soudě, ale dříve ještě ku čtení
[9]
svatovšetečných otásek, které následují.

[10]
Str. 10—11: První svato-všetečná otázka. Zdaliž
[11]
vtom slunci, které se zatmí,??) nacházejí se hory, Корсе,
[12]
moře, skály, které spatřené věci hrůzu lidem činí?
[13]
Kazatel vykládá: Slunce, onen generál vysoce osvícený jest všech
[14]
mathematikův nejpřednější objectum v jejich spekulaci.* Mathemati-
[15]
kové mají prý různé nástroje, zvláště helioscopium, pomocí jehož
[16]
zachytí obraz slunce do tmavého pokoje skrze jisté skla vnitř po-
[17]
stavené ua bílé plátno, a tu prý lze spatřiti na plátně celou kouli
[18]
sluneční plovoucí mezi skalami, moři atd. Někdy zajistě spatříš
[19]
v těle jeho 50 i 60 puskvrn a stíny nejaké přehusté se míchati, kteréž
[20]
zajistě tak veliké se nachází, že podle jejich rozměření celau zem
[21]
převyšovati mají. Učí jistý Mathematicus, že v ten čas, v kterém
[22]
Julius císař zamordovaný jest, vídaná jest okolo slunce materie nejaká
[23]
velmi tmavá a hustá. Podobné úkazy za císaře Justiniana a před
[24]
švédskou válkou prý byly vídány po celý rok: okršlek okolo slunce
[25]
velmi kypící a jako vřelý, jak svědčí očitý svědek Pater Athanasius
[26]
Kirehnerus a Pater Christophorus Scheiner...* Nyni pomysli sobě,
[27]
jak ta planeta rozhnévaná pro svého pána baufit, jak obrazem svym
[28]
hrozným strašit nás všecky bude, neb i sami vyvolení třásti se budau,
[29]
jako se třese nevinná před otcem svým dcera, když on bratra vinného
[30]
před tresce a kárá. Rozvaž tedy tuto otázku a na saud strašlivý
[31]
nezapomínej! Náchodský chce pouéiti lid o slunci. Pokra-
[32]
čování jest v následujících otázkách. Sbírá tehdejší výzkumy
[33]
vědecké i nevědecké, a hledí je čtenářstvu vyložiti
[34]
způsobem popularním. Leckde věří i pověrám.

[35]
Svatovšetečných otázek jest celkem 9. Po
[36]
nich následují rozmlauvání duchovní (18—27), nadepsaná: 1. Jero-
[37]
nýme, na saud! 2. Jeskyně Jeronýma. 3. Jeroným při mysli vytržený.
[38]
4. Jeroným k sobě přichází. 5. Jeroným vidění své oznamuje. 6. Roz-
[39]
dělení zatracených od blahoslavených. 7. Rozdělení papežův. 8. Roz-

[40]
2) Z ev. sy. Luk.: Budou znamení na slunci etc.


Text viewFacsimile