EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

271

Ukázka spůsobu výkladův s dílu 1.

Dominica PrimaAdventus. Prvnfnedéle Adventnf. Evangelium S. Luk. v 21. kap. Následuje text evangelia (8). Na str. 9-10: Předmluva na řeč svato-všetečné otázky tohoto: svatého Evangelium ^ Kazatel připomíná příchod malého Ježíška, t. j. advent, a příchod velikého Ježíše, t. j. poslední soud, a vybízí k rozjímání o posledním soudě, ale dříve ještě ku čtení svatovšetečných otásek, které následují.

Str. 10—11: První svato-všetečná otázka. Zdaliž vtom slunci, které se zatmí,??) nacházejí se hory, Корсе, moře, skály, které spatřené věci hrůzu lidem činí? Kazatel vykládá: Slunce, onen generál vysoce osvícený jest všech mathematikův nejpřednější objectum v jejich spekulaci.* Mathemati- kové mají prý různé nástroje, zvláště helioscopium, pomocí jehož zachytí obraz slunce do tmavého pokoje skrze jisté skla vnitř po- stavené ua bílé plátno, a tu prý lze spatřiti na plátně celou kouli sluneční plovoucí mezi skalami, moři atd. Někdy zajistě spatříš v těle jeho 50 i 60 puskvrn a stíny nejaké přehusté se míchati, kteréž zajistě tak veliké se nachází, že podle jejich rozměření celau zem převyšovati mají. Učí jistý Mathematicus, že v ten čas, v kterém Julius císař zamordovaný jest, vídaná jest okolo slunce materie nejaká velmi tmavá a hustá. Podobné úkazy za císaře Justiniana a před švédskou válkou prý byly vídány po celý rok: okršlek okolo slunce velmi kypící a jako vřelý, jak svědčí očitý svědek Pater Athanasius Kirehnerus a Pater Christophorus Scheiner...* Nyni pomysli sobě, jak ta planeta rozhnévaná pro svého pána baufit, jak obrazem svym hrozným strašit nás všecky bude, neb i sami vyvolení třásti se budau, jako se třese nevinná před otcem svým dcera, když on bratra vinného před tresce a kárá. Rozvaž tedy tuto otázku a na saud strašlivý nezapomínej! Náchodský chce pouéiti lid o slunci. Pokra- čování jest v následujících otázkách. Sbírá tehdejší výzkumy vědecké i nevědecké, a hledí je čtenářstvu vyložiti způsobem popularním. Leckde věří i pověrám.

Svatovšetečných otázek jest celkem 9. Po nich následují rozmlauvání duchovní (18—27), nadepsaná: 1. Jero- nýme, na saud! 2. Jeskyně Jeronýma. 3. Jeroným při mysli vytržený. 4. Jeroným k sobě přichází. 5. Jeroným vidění své oznamuje. 6. Roz- dělení zatracených od blahoslavených. 7. Rozdělení papežův. 8. Roz-

2) Z ev. sy. Luk.: Budou znamení na slunci etc.



Text viewManuscript line view