271
Ukázka spůsobu výkladův s dílu 1.
Dominica PrimaAdventus. Prvnfnedéle Adventnf.
Evangelium S. Luk. v 21. kap.“ Následuje text evangelia (8).
Na str. 9-10: „Předmluva na řeč svato-všetečné otázky
tohoto: svatého Evangelium ^ Kazatel připomíná příchod malého
Ježíška, t. j. advent, a příchod velikého Ježíše, t. j. poslední soud,
a vybízí k rozjímání o posledním soudě, ale dříve ještě ku čtení
„svatovšetečných otásek“, které následují.
Str. 10—11: „První svato-všetečná otázka. Zdaliž
vtom slunci, které se zatmí,??) nacházejí se hory, Корсе,
moře, skály, které spatřené věci hrůzu lidem činí?“
Kazatel vykládá: „Slunce, onen generál vysoce osvícený jest všech
mathematikův nejpřednější objectum v jejich spekulaci.* „Mathemati-
kové“ mají prý různé nástroje, zvláště „helioscopium“, pomocí jehož
zachytí obraz slunce do tmavého pokoje „skrze jisté skla vnitř po-
stavené“ ua bílé plátno, a tu prý lze spatřiti na plátně celou kouli
sluneční plovoucí mezi skalami, moři atd. „Někdy zajistě spatříš
v těle jeho 50 i 60 puskvrn a stíny nejaké přehusté se míchati, kteréž
zajistě tak veliké se nachází, že podle jejich rozměření celau zem
převyšovati mají.“ „Učí jistý Mathematicus, že v ten čas, v kterém
Julius císař zamordovaný jest, vídaná jest okolo slunce materie nejaká
velmi tmavá a hustá.“ Podobné úkazy za císaře Justiniana a před
švédskou válkou prý byly vídány po celý rok: „okršlek okolo slunce
velmi kypící a jako vřelý, jak svědčí očitý svědek Pater Athanasius
Kirehnerus a Pater Christophorus Scheiner...* „Nyni pomysli sobě,
jak ta planeta rozhnévaná pro svého pána baufit, jak obrazem svym
hrozným strašit nás všecky bude, neb i sami vyvolení třásti se budau,
jako se třese nevinná před otcem svým dcera, když on bratra vinného
před ní tresce a kárá. Rozvaž tedy tuto otázku a na saud strašlivý
nezapomínej!“ — Náchodský chce pouéiti lid o slunci. Pokra-
čování jest v následujících otázkách. Sbírá tehdejší výzkumy
vědecké i nevědecké, a hledí je čtenářstvu vyložiti
způsobem popularním. Leckde věří i pověrám.
Svatovšetečných otázek jest celkem 9. Po
nich následují „rozmlauvání duchovní“ (18—27), nadepsaná: 1. Jero-
nýme, na saud! 2. Jeskyně Jeronýma. 3. Jeroným při mysli vytržený.
4. Jeroným k sobě přichází. 5. Jeroným vidění své oznamuje. 6. Roz-
dělení zatracených od blahoslavených. 7. Rozdělení papežův. 8. Roz-
2) Z ev. sy. Luk.: „Budou znamení na slunci“ etc.