[1] |
|
---|
[2] |
tinská chvalořeč na sy. Jana, pak české věnování sy.
|
---|
[3] |
Janu, a opět česká chvalořeč naň.
|
---|
[4] |
V předmluvě k čtenáři spisovatel velebí evangelium
|
---|
[5] |
jako nejlepší knihu. Před Žižkou bylo prý v Čechách mnoho
|
---|
[6] |
krásných českých knih a bibliothek, byly však zničeny. Kde jsou
|
---|
[7] |
nyní české knihy? Sotva Hájka se dopátráš a za toho bys musil dle
|
---|
[8] |
svědectví Beckovského zaplatili nejméně 30 zlatých. „Evangelium
|
---|
[9] |
však svaté vidycky stdlé anepoSkvinéné zistalo. Slovo
|
---|
[10] |
Božské jest nad sto tisfciiv lidskych.* Aristotelova logika,
|
---|
[11] |
fysika, metafysika a spisy Platonovy nejsou ničím proti evangeliu,
|
---|
[12] |
které jest nade všecky spisy, nade všecky léky, jest první
|
---|
[13] |
knihou všeho světa předpisující cestu všem stavům lidským.
|
---|
[14] |
Starý Zákon trval jen určitou dobu, Nový Zákon bude trvati na věky.
|
---|
[15] |
Na věčnosti zjeví se moc Nového Zákona, tam povedou za sebou
|
---|
[16] |
apoštolové a svatí Boží zástupy těch, které víře Kristově byli vyučovali.
|
---|
[17] |
„Tam Dominikéni, tam Frantiskéni, tam Jezuviti Indii, Japonii, Ame-
|
---|
[18] |
riku, celau Evropu, celau zemi Ceskau, Slezskau, Moravskau za
|
---|
[19] |
sebau povedau. Tam z nich jeden Apoštol Českého Království, A da-
|
---|
[20] |
mus Kravarsky, a vice Albertus Chanovský představí před
|
---|
[21] |
trůn samého třidceti dva tisíce Husitického plemena Kristu z evan-
|
---|
[22] |
gelium zrozeného ..." Spisovatel si přeje, aby jeho kniha při
|
---|
[23] |
nesla věřícím užitek. Uznává, že není jeho „chatrná“ kniha
|
---|
[24] |
zcela původní, nýbrž že jest do ní pojato mnoho zrozlič-
|
---|
[25] |
ných spisovatelů. Doufá, že bude časem také do němčiny
|
---|
[26] |
přeložena. Končí takto: „Slova nádhrná a češtinu sličnau
|
---|
[27] |
zde nehledej, neb vice sprostómu neż umělému podat
|
---|
[28] |
a slaużiti minim lidu, védauc o tom, że kazatelové, jenž na-
|
---|
[29] |
pudrovaná slova přednášejí, více rhetoriku a Cicerona než Krista učí.
|
---|
[30] |
Měj se dobře (t. čtenáři), a tuto knížku na každau neděli podle
|
---|
[31] |
evangelium když rozdělíš a čísti domácím budeš, i sobě i jiným užitek
|
---|
[32] |
|
---|
[33] |
Účel této postilly byl, poučiti čtenáře co možná nejvíce
|
---|
[34] |
o všech možných věcech užitečných netoliko k spasení, ale i k po-
|
---|
[35] |
znání světa minulého i přítomného; jakým způsobem se však poučo-
|
---|
[36] |
|
---|
[37] |
2, díl postilly (opus posthumum) obsahuje kázání „od Velko-
|
---|
[38] |
Noci neb Vzkříšení Páně az do Adventu." ,V Praze v Ze-
|
---|
[39] |
leznej ulici u Johanny Kaudelkovy vdovy, u Marka Schmolke factora
|
---|
[40] |
léta 1746,"
|
---|