EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
270

[2]
tinská chvalořeč na sy. Jana, pak české věnování sy.
[3]
Janu, a opět česká chvalořeč naň.

[4]
V předmluvě k čtenáři spisovatel velebí evangelium
[5]
jako nejlepší knihu. Před Žižkou bylo prý v Čechách mnoho
[6]
krásných českých knih a bibliothek, byly však zničeny. Kde jsou
[7]
nyní české knihy? Sotva Hájka se dopátráš a za toho bys musil dle
[8]
svědectví Beckovského zaplatili nejméně 30 zlatých. Evangelium
[9]
však svaté vidycky stdlé anepoSkvinéné zistalo. Slovo
[10]
Božské jest nad sto tisfciiv lidskych.* Aristotelova logika,
[11]
fysika, metafysika a spisy Platonovy nejsou ničím proti evangeliu,
[12]
které jest nade všecky spisy, nade všecky léky, jest první
[13]
knihou všeho světa předpisující cestu všem stavům lidským.
[14]
Starý Zákon trval jen určitou dobu, Nový Zákon bude trvati na věky.
[15]
Na věčnosti zjeví se moc Nového Zákona, tam povedou za sebou
[16]
apoštolové a svatí Boží zástupy těch, které víře Kristově byli vyučovali.
[17]
Tam Dominikéni, tam Frantiskéni, tam Jezuviti Indii, Japonii, Ame-
[18]
riku, celau Evropu, celau zemi Ceskau, Slezskau, Moravskau za
[19]
sebau povedau. Tam z nich jeden Apoštol Českého Království, A da-
[20]
mus Kravarsky, a vice Albertus Chanovský představí před
[21]
trůn samého třidceti dva tisíce Husitického plemena Kristu z evan-
[22]
gelium zrozeného ..." Spisovatel si přeje, aby jeho kniha při
[23]
nesla věřícím užitek. Uznává, že není jeho chatrná kniha
[24]
zcela původní, nýbrž že jest do pojato mnoho zrozlič-
[25]
ných spisovatelů. Doufá, že bude časem také do němčiny
[26]
přeložena. Končí takto: Slova nádhrná a češtinu sličnau
[27]
zde nehledej, neb vice sprostómu neż umělému podat
[28]
a slaużiti minim lidu, védauc o tom, że kazatelové, jenž na-
[29]
pudrovaná slova přednášejí, více rhetoriku a Cicerona než Krista učí.
[30]
Měj se dobře (t. čtenáři), a tuto knížku na každau neděli podle
[31]
evangelium když rozdělíš a čísti domácím budeš, i sobě i jiným užitek
[32]
bez těžkosti učiníš.

[33]
Účel této postilly byl, poučiti čtenáře co možná nejvíce
[34]
o všech možných věcech užitečných netoliko k spasení, ale i k po-
[35]
znání světa minulého i přítomného; jakým způsobem se však poučo-
[36]
vání dělo, poznáme brzy.

[37]
2, díl postilly (opus posthumum) obsahuje kázání od Velko-
[38]
Noci neb Vzkříšení Páně az do Adventu." ,V Praze v Ze-
[39]
leznej ulici u Johanny Kaudelkovy vdovy, u Marka Schmolke factora
[40]
léta 1746,"


Text viewFacsimile