270
tinská chvalořeč na sy. Jana, pak české věnování sy.
Janu, a opět česká chvalořeč naň.
V předmluvě k čtenáři spisovatel velebí evangelium
jako nejlepší knihu. Před Žižkou bylo prý v Čechách mnoho
krásných českých knih a bibliothek, byly však zničeny. Kde jsou
nyní české knihy? Sotva Hájka se dopátráš a za toho bys musil dle
svědectví Beckovského zaplatili nejméně 30 zlatých. „Evangelium
však svaté vidycky stdlé anepoSkvinéné zistalo. Slovo
Božské jest nad sto tisfciiv lidskych.* Aristotelova logika,
fysika, metafysika a spisy Platonovy nejsou ničím proti evangeliu,
které jest nade všecky spisy, nade všecky léky, jest první
knihou všeho světa předpisující cestu všem stavům lidským.
Starý Zákon trval jen určitou dobu, Nový Zákon bude trvati na věky.
Na věčnosti zjeví se moc Nového Zákona, tam povedou za sebou
apoštolové a svatí Boží zástupy těch, které víře Kristově byli vyučovali.
„Tam Dominikéni, tam Frantiskéni, tam Jezuviti Indii, Japonii, Ame-
riku, celau Evropu, celau zemi Ceskau, Slezskau, Moravskau za
sebau povedau. Tam z nich jeden Apoštol Českého Království, A da-
mus Kravarsky, a vice Albertus Chanovský představí před
trůn samého třidceti dva tisíce Husitického plemena Kristu z evan-
gelium zrozeného ..." Spisovatel si přeje, aby jeho kniha při
nesla věřícím užitek. Uznává, že není jeho „chatrná“ kniha
zcela původní, nýbrž že jest do ní pojato mnoho zrozlič-
ných spisovatelů. Doufá, že bude časem také do němčiny
přeložena. Končí takto: „Slova nádhrná a češtinu sličnau
zde nehledej, neb vice sprostómu neż umělému podat
a slaużiti minim lidu, védauc o tom, że kazatelové, jenž na-
pudrovaná slova přednášejí, více rhetoriku a Cicerona než Krista učí.
Měj se dobře (t. čtenáři), a tuto knížku na každau neděli podle
evangelium když rozdělíš a čísti domácím budeš, i sobě i jiným užitek
bez těžkosti učiníš.“
Účel této postilly byl, poučiti čtenáře co možná nejvíce
o všech možných věcech užitečných netoliko k spasení, ale i k po-
znání světa minulého i přítomného; jakým způsobem se však poučo-
vání dělo, poznáme brzy.
2, díl postilly (opus posthumum) obsahuje kázání „od Velko-
Noci neb Vzkříšení Páně az do Adventu." ,V Praze v Ze-
leznej ulici u Johanny Kaudelkovy vdovy, u Marka Schmolke factora
léta 1746,"