EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
268

[2]
a hloub a pozbýval své čistoty a krásy, kterou se stkvěl ještě v dobách
[3]
nedávných. Jesuité vykonali, co chtěli; dali do klatby všecko bádání
[4]
volného ducha a je pravý div, že národ český a jeho řeč neskonala
[5]
pod jejich tyranstvím. (Denis, K. s. č. str. 457.)

[6]
Ale ani katoličtí kazatelé z jiných řádů nebyli mnohem
[7]
lepší a shovívavější. Duch a způsob literarnf školy jesuitské
[8]
ujal se a rozšířil také v četných nábožně vzdělavatelných knihách
[9]
řádův jiných i kněží světských, hlásaje všestranné vůdcovství
[10]
Tovaryástvai vtomto oboru." (VIé. IT, 23.) Ze spisovatelů
[11]
postill byli to zejmóna:

[12]
Theatin Karel Raëin (+ 1711). R. 1706 vyšlo 1. vydání
[13]
jeho postilly nazvané: ,Operae ecclesiasticae, Robota církevní...
[14]
To jest nedělní kázání dle spisu čtyř svatých evangelistů zhoto-
[15]
vené ... od knéze Karla Raéina Theatynského fédu kazatele .. . (v ,
[16]
un. 54 B 62, 54 F 27). 2. vydání vyšlo v Praze r. 1720 (v , un.
[17]
54 B 54, mus. 40 B 1). (Jir. II, 161).

[18]
Postilla Račínova obsahuje 52 kázání nedělní a jedno
[19]
kázání úvodní, kázání první, pretiosissimum et optimum, nej-
[20]
vzáctnéjší a nejlepší, o vážnosti a vzáctnosti času. Jednotlivá
[21]
kázání jsou rozdčlena na paragrafy a mají nadpisy latinské
[22]
a české se začátkem perikopy. Kázání ta jsou učená, šir-
[23]
šímu lidu nepřístupná. Obsahují mnoho latinských ci-
[24]
tatův. Většinou jsou to nedělní rozjímání o některém thematě, která
[25]
se neřídí přesně slovy obsaženými v příslušném evangeliu. Citaty
[26]
jsou z písma sv., z církevních otců, z duchovních i světských
[27]
historif s mnohymi symbolis a nápisy (jak na titulním listě pozna-
[28]
menáno).

[29]
Račínovi nejde v jeho kázánícho krásomluvnost,
[30]
. ani o püvodnost létky, staëf mu, co o sobé povédél Lipsius:
[31]
Kamení a dříví odjinad beru, vyzdvižení pak celého stavení moje
[32]
jest." Rád všímá si zázračných zjevův a vidění a rád z nich
[33]
prorokuje. Rád takév popředí staví svoje smýšlení protirefor-
[34]
mační posměšnými rozprávkami. (Vlč. II, 23.)

[35]
R. 1712 vydal Račín v Praze obšírnou svdżećni postillu, na-
[36]
zvanou: Sněm nebeský svatých a světic božích, kdež se
[37]
jejich sv. život, brdinští skutkové, divové a zázrakové
[38]
představují Od vydavatelky Kateřiny Alžb. Koniášové připsána
[39]
jest Panně Marii v Einsiedlu aneb Samobytnosti. (Jir. IT, 161.)
[40]
(Un. 54 B 57, 54 C 82.) Kultus svatých a světic božích,


Text viewFacsimile