EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
266

[2]
Knihy KonidSovy, tedy také jeho postiily, mély
[3]
zvláštní osud. Uvažuje o tom Hanu§ v Sitzungsberichte der
[4]
kónigl. bóhm. Gesellsch. der Wiss. 1864 [О kult. hist. a lit, 6innosti jesuity
[5]
Konid§e (Nachtrag.)]. Byly uréeny od Koniáse vyslovné k tomu, aby
[6]
byly českému lidu náhradou za spálené kniby kacířské, ale zvláštním
[7]
řízením osudu se stalo, že jím pronásledované knihy i za našich časů
[8]
hojně se vyskytují, kdežto knihy Koniásovy ani v Klemen-
[9]
tinské bibliotéce nejsou v počtu úplném, ačkoli Koniáš
[10]
dlouhý čas působil v kolleji Klementinské a také tam zemřel. (Hanuš,
[11]
S. B. 1864, str. 49.) Z toho můžeme poznati, jak působení Ko-
[12]
niášovo nemělo hlubšího vlivu a významu, a že proti-
[13]
reformace jen uměle a na čas zastavila hnutí reformační.

[14]
Radu jesuitských spisovatelů postill končíme Fabianem Ve-
[15]
selym (1634—1729), jenz mnoho let kázal v kostele Týnském a u sv.
[16]
Klimenta v Praze s velkým úspěchem. Kázání jeho byla překlá-
[17]
dána též do němčiny od L. Keila. Vydal též latinskou sbírku
[18]
kázání r. 1727. (Jir. IL, 316.) R. 1724 vydal v Praze

[19]
Conciones in praecipua totius anni festa et non-
[20]
nulli in speciales solemnitates panegyrici, Kdedni na
[21]
svátky přes celý rok, jakož i chalořeči na některé
[22]
obzvláštní slavnosti svatých Božích. (Fol.) (Un. 54 A 28,
[23]
mus. 40 A 5.)

[24]
Veselý jest v těchto kázáních prototypem slohového bom-
[25]
bastu jesuitské školy a doby, jak praví Vlček. (II, 16.) Na
[26]
doklad toho podáme některé ukázky z ,kázanf na denS.Jána
[27]
Nepomuckého Muč. (Thema: Si quis diligit me, sermonem
[28]
meum servabit. Miluje-li kdo mne, řeč mau zachovávati bude. U sva-
[29]
tého Jána v 14. kap.) Začátek: Na den slavného seslání Ducha
[30]
svatého a na den slavné památky mučedlníka českého, kanovníka
[31]
pražského a kazatele 'Tejnského, Svatého Jána Nepomuckého, kaza-
[32]
tedlnice tato se mi proměnila v vojensky plac (D, na
[33]
kterém mlčenlivost s vejmluvností se potýkati bude,
[34]
když jazykové nebeští s vítězným hlukem a rozličností řečí sstupují
[35]
na zem, a jazyk zemský prostředkem mlčení od země k nebi se
[36]
pozdvihuje. Uciteli vejmluvnosti klanime se dnes, Duchu Svatému:
[37]
Učitele také mlčenlivosti ctíme dnes, Svatého Jána Nepomuckého...
[38]
(147). Sotva se narodil sv. Ján, a hned Bůh narození jeho nebeskými
[39]
divy oslavil, když světlem z nebe sstupujícím vyjevil, že on svým
[40]
krasomluvným hlásáním a apoštolským učením tak osvítí království
[41]
České, že slušně bude moci býti příičten těm, jimž pravil Kristus:


Text viewFacsimile