[1] |
|
---|
[2] |
až 1430), i písmo obojí jest dosti podobno, ale ovšem ani toto ani
|
---|
[3] |
ono není Husovo. Některých doplňků neshledáváme v I E 45. Oba mají
|
---|
[4] |
do jisté míry tytéž glossy mimořádkové, V C 4 mimo to ještě jiné,
|
---|
[5] |
psané rukou cizí, ale rázu skoro současného.
|
---|
[6] |
Seznam rukopisů a tisků podává V. Frajšmays v bibliografii
|
---|
[7] |
liter. činnosti M. J. Husi (Čes. Ak. 1900), ocenční práce této od K.
|
---|
[8] |
Nováka v. v Listech fil. 1900 strana 389— 392. a tamže od V. Novo-
|
---|
[9] |
|
---|
[10] |
K rozboru české postilly Husovy užijeme ERBENOVA VY-
|
---|
[11] |
dání rukopisu mus. IVC 18 (2D 18), Ensxxovrog Sebranych spisů
|
---|
[12] |
|
---|
[13] |
Postilla. Vyloženie svatých čtení nedělních.
|
---|
[14] |
Předmluva (1--2). Obsah: Kristus přišel na svět, „aby svě-
|
---|
[15] |
dectvie pravdě vydal, o nebeském králevství kázal, ovcě zahynulé
|
---|
[16] |
shledal, a cěstu jim slovem i skutkem k věčné radosti ukázal, v tom
|
---|
[17] |
plné vóli otcč svého, pána Boha.“ Kristus kázal lidu v pokoře, ti-
|
---|
[18] |
chosti a chudobě. Mnoho jest lidí, kteří by rádi slyšeli slovo boží,
|
---|
[19] |
ale málo jest věrných kazatelův, kteří by pravou cestou vedli lid
|
---|
[20] |
k Bohu. Hus dokládá to slovy sv. Řehoře a praví, že pamětliv jsa
|
---|
[21] |
svého kněžského poslání, umínil si „pro chválu boží, pro spa-
|
---|
[22] |
senie Čechóv věrných, kteříž žádají vóli boží poznati
|
---|
[23] |
a plniti, čtenie nedělnie všecka kratičce s boží po-
|
---|
[24] |
mocí vyložiti“, ku prospěcbu a spáse všech, kteří to budou čísti
|
---|
[25] |
aneb slyšeti. Hus vykládá dále, že položí vždy za základ čtení
|
---|
[26] |
evangelia, a k němu teprve připojí příslušný výklad, protože lid
|
---|
[27] |
nemá „obecně čtení česky psaných a výklad ne tak sě brzy přijme
|
---|
[28] |
bez založenie.“ Uváděje smysl slov Spasitelových : „„Blažení ti, kteříž
|
---|
[29] |
slyšie slovo božie a ostřiehají ho“ končí Hus předmluvu slovy:
|
---|
[30] |
„I mámť úmysl, abych, což mohu, najlehčejie vyložil
|
---|
[31] |
k rozumu čtenie, ačneovšemtýmžobyčejem, jako káži.“
|
---|
[32] |
Po předmluvě následuje: Čtenie neděle prvé v Advent.
|
---|
[33] |
Píše sv. Mat. v 21. kapitole. K slovům evangelia přidává
|
---|
[34] |
Hus některá vysvětlení. Jest to jakési poznámkové vydání evan-
|
---|
[35] |
gelia, aby lid mu dobře rozuměl. Tak na př.: „Když přiblížil sě
|
---|
[36] |
Ježíš k Jerusalému, a přišel jest k Betfage*) k hoře Olivetské,
|
---|
[37] |
tehdy poslal jest Ježíš učedlníky*?) svá, řka jim: Děte do hrádka,?)
|
---|
[38] |
jenž proti vám“) jest...“ atd K tomu poznámky: !) té vescó.
|
---|
[39] |
?) Petra a Filipa. ") do Jeruzalému. *) pféd vámi, atd.
|
---|
[40] |
Hus počíná jednotlivé výklady často úvody, v nichž vy-
|
---|
[41] |
světluje, proč se čte příslušné evangelium toho dne (čt. 1.), nebo
|
---|