[1] |
|
---|
[2] |
Cremsirensis*; potom rukopis dostal se do kláštera Třeboňského, odtud
|
---|
[3] |
do bibliotheky Rozmberské, pak do knihovny univ. Obsahuje trpké pole-
|
---|
[4] |
miky proti papeži a prelatům, cituje též Wiclifa a má některé vsuvky
|
---|
[5] |
české v textě latinském. *) (Doklady viz v článku Truhlářově. Otisk jedné
|
---|
[6] |
stránky tohoto rukopisu jest v Zlaté Prare 1898 (XV. rot.) na
|
---|
[7] |
str. 274; na téže stránce zmiňuje se o ném V. Flaj$hans, jenZ tvrdi,
|
---|
[8] |
že skoro všecka česká kázání sváteční, obsažená v tisku z r. 1564,
|
---|
[9] |
o nichž Erben se domníval, že od Husa nepocházejí, jsou obsažena
|
---|
[10] |
v nové objevené postille. У. téz COM. 1898 str. 162 a sl. (V. FLAJSHANS,
|
---|
[11] |
Klasobraní po rukopisech) a posudek 7. ТконьАйв v Case & 18. a 24.
|
---|
[12] |
(roč. 1899). Cf. Čes. časopis historický 1899 str. 25.: V. Novorný, Nové
|
---|
[13] |
publikace o době husitské. V tomto článku Novotný píše též o jiném ruko-
|
---|
[14] |
pise latinském. objeveném při katalogisování rukopisů Klementinských,
|
---|
[15] |
sign. III B 20 (z 1. pol. 15. stol.). Truhlář podává o něm krátkou zprávu ve
|
---|
[16] |
Věstníku 1898 na str. 271. (pod čarou). Jsou to prý většinou kázání Hu-
|
---|
[17] |
sova (nikoli pouhé výklady): Sermones per circulum anni de tempore et
|
---|
[18] |
sanctis et per totam quadragesimam epistolae cum evangeliis. Ze jsou
|
---|
[19] |
to kázání Husova, jeví se Truhlářovi z narážky na 1. 43%; kazatel
|
---|
[20] |
mluvě o poslušnosti praví: „Tu Hus, non vis esse subditus tuis pre-
|
---|
[21] |
latis? Respondeo: ego volo esse asina Balaam.“ V textu přimíšena
|
---|
[22] |
jsou slova i celé věty české. Že jsou to kázání Husova, potvrzuje též
|
---|
[23] |
Novotný ve zmíněném článku v Čes. čas. hist. Novotný zabýval se
|
---|
[24] |
rukopisem některý čas, a praví, že kázání ta vznikla patrně vesměs
|
---|
[25] |
v Praze v l. 1409—1410, že názory v nich vyslovované shodují se
|
---|
[26] |
s Husovými a že velmi často najdeme místa, jež potom v zpracování
|
---|
[27] |
jen částečně jiném najdeme v Postille; hojnost českých slov a frasí
|
---|
[28] |
do textu vložených neodporuje prý též způsobu tvoření Husova. Ko-
|
---|
[29] |
neéné Novorsí zmiüuje se ještě o jiných 2 rukopisech objevených
|
---|
[30] |
J. Truhlářem v knihovné univ. Jest to rukopis III B3 (lat. Lectio-
|
---|
[31] |
narium aestivale epistolarum et evaugeliorum s vyklady Husovymi,
|
---|
[32] |
z nichž mnohé jsou tytéž jako v I E 45, z téže prý doby jako III B 20),
|
---|
[33] |
o němž činí zmínku J. Trumuii ve Véstniku čes. ak. 1898 str. 271
|
---|
[34] |
(pod čarou), a druhý rukopis V C 4, o némZ Tnunrán referuje ve Vést-
|
---|
[35] |
níku 1899 (str. 180:) Jest to pouhý lekcionář s meziřádkovým výkladem,
|
---|
[36] |
přimykající se asi látkou toliko k rukopisu I E 45, lišící se však od
|
---|
[37] |
něho uspořádáním, a obsahující leckde hojnější výklad svátečních
|
---|
[38] |
textů; pochází asi z téhož věku, v němž přepsán сойех ТЕ 45 (1410
|
---|
[39] |
1) Na př. na l. 142b vykládá se, Ze Kristns a Jan Ev. byli ssetrzyenczy
|
---|
[40] |
neb ssessrzyenata a Kristus a Jan Kit. tetynata neb tetyerczy. Obsahuje též ně-
|
---|
[41] |
které mezifádkové glossy české. (Truhlář, 1. c.)
|
---|