EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
243

[2]
v Praze svou akademii a vydávali často knihy bludné; ano i ti, kteří
[3]
pro kalich z Čech do Drážďan nebo do Žitavy se odstěhovali, tlačí
[4]
bludné knihy v éeskéimpressí v Žitavě. Tam dali před
[5]
málo lety znova vytlatiti starou summarii, jenž jest plná
[6]
bludů, aniž lze poznati z , jakého náboženství býti musil ten,
[7]
kterýž složil. Nebo učí, že samá víra člověka ospravedlňuje, čehož
[8]
Hus nikdá neučil a nedržel, a nicméně Husa mezi mučedlníky Božími
[9]
klade; an vědomo jest, že mučedlníkem Božím býti nemůže, kdo pravé
[10]
víry nemá ... Jeho summarie zkrátka ani není docela Lute-
[11]
ryánská ani zcela Husitská, ale směska z rozdílných
[12]
kacífüsplácaná" Tato summarie roz&tfila se po Gechách, a proto
[13]
Barner vydal svou katolickou summarii.

[14]
Kázání jednotlivá obsahují text epištoly resp. evan-
[15]
gelia, pak summu aneb vejtah kratičký, konečně delší
[16]
naučení z epištoly resp. evangelia. Poněvadž výklady jsou krátké,
[17]
spisovatel nezabíhá tak často do polemik, Ale piece na pf. na str. |
[18]
345 praví, že Velice pobloudil Kalvín, když pravil, že v církvi
[19]
Kristově nejsou než sami předřízení k věčnému spasení... a na
[20]
str. 37 horlí proti kacířství Valentinianův a Novokřtěnců,
[21]
jenž bludné učili, že Kristus pojal Tělo své z nebe, kterýž, když
[22]
prošlo skrze Marii jako skrze nějaký žlab, přinesl je na zem...
[23]
Na str. 172 vyklálá, že, kdo přijímá pod jednou způ-
[24]
sobou chleba, přijímá Krista celého, a protož neměli pří-
[25]
činy Čechové, aby proto, že jim to církev svatá katolická nechtěla
[26]
z důležitých příčin povoliti (t. aby přijímali pod obojí způsobou), od
[27]
odstaupili. Ano i nerozumně to učinili; nebo prvé brali aspoň pod
[28]
jednau spůsobau tělo a krev Kristovau; potom pak, když odstaupili
[29]
od cívkve pro kalich, nemajíce více pořádně svěcených kněží, ani pod
[30]
jednau, ani pod druhau způsobau nebrali Krista, ale sprostý chléb
[31]
a víno, jakéž věci prodávají pekaři na krámě a šenkýři v hospodě.

[32]
Summarie Barnerova jest zkrátka kniha čistě prak-
[33]
tickd, se struénym, paragrafovitym výkladem epištol a evangelií lidu
[34]
venkovskému, jenž do kostela daleko. (Vlé. IL, 15.)

[35]
Daniel Niiseh z Prahy (1651—1709) vydal sbírku kázání
[36]
nedělních a svátečních s názvem: Berla krdlovskd Jezu Krista,
[37]
v Praze 1709 (v mus. 40 A 15). Celý náklad od staroměstské kolleje
[38]
S. J. darován byl Dědictví Svatováclavskému. (Jir, II, 53). Vléek
[39]
praví o této postille: Je to soubor kázání, jež konal drahny čas
[40]
v knížectví těšínském, aby kacíře na pomezích moravských, slez-
[41]
ských, polských, uherských obrátil na pravou víru. Drasticky mo-


Text viewFacsimile