[1] |
|
---|
[2] |
v Praze svou akademii a vydávali často knihy bludné; ano i ti, kteří
|
---|
[3] |
pro kalich z Čech do Drážďan nebo do Žitavy se odstěhovali, tlačí
|
---|
[4] |
bludné knihy v éeskéimpressí v Žitavě. Tam dali před
|
---|
[5] |
málo lety znova vytlatiti starou summarii, „jenž jest plná
|
---|
[6] |
bludů, aniž lze poznati z ní, jakého náboženství býti musil ten,
|
---|
[7] |
kterýž jí složil. Nebo učí, že samá víra člověka ospravedlňuje, čehož
|
---|
[8] |
Hus nikdá neučil a nedržel, a nicméně Husa mezi mučedlníky Božími
|
---|
[9] |
klade; an vědomo jest, že mučedlníkem Božím býti nemůže, kdo pravé
|
---|
[10] |
víry nemá ...“ Jeho summarie zkrátka „ani není docela Lute-
|
---|
[11] |
ryánská ani zcela Husitská, ale směska z rozdílných
|
---|
[12] |
kacífüsplácaná" Tato summarie roz&tfila se po Gechách, a proto
|
---|
[13] |
Barner vydal svou katolickou summarii.
|
---|
[14] |
Kázání jednotlivá obsahují text epištoly resp. evan-
|
---|
[15] |
gelia, pak „summu aneb vejtah“ kratičký, konečně delší
|
---|
[16] |
„naučení“ z epištoly resp. evangelia. Poněvadž výklady jsou krátké,
|
---|
[17] |
spisovatel nezabíhá tak často do polemik, Ale piece na pf. na str. |
|
---|
[18] |
345 praví, že Velice pobloudil Kalvín, když pravil, že v církvi
|
---|
[19] |
Kristově nejsou než „sami předřízení k věčnému spasení...“ a na
|
---|
[20] |
str. 37 horlí proti „kacířství Valentinianův a Novokřtěnců,
|
---|
[21] |
jenž bludné učili, že Kristus pojal Tělo své z nebe, kterýž, když
|
---|
[22] |
prošlo skrze Marii jako skrze nějaký žlab, přinesl je na zem...“
|
---|
[23] |
Na str. 172 vyklálá, že, kdo přijímá pod jednou způ-
|
---|
[24] |
sobou chleba, přijímá Krista celého, „a protož neměli pří-
|
---|
[25] |
činy Čechové, aby proto, že jim to církev svatá katolická nechtěla
|
---|
[26] |
z důležitých příčin povoliti (t. aby přijímali pod obojí způsobou), od
|
---|
[27] |
ní odstaupili. Ano i nerozumně to učinili; nebo prvé brali aspoň pod
|
---|
[28] |
jednau spůsobau tělo a krev Kristovau; potom pak, když odstaupili
|
---|
[29] |
od cívkve pro kalich, nemajíce více pořádně svěcených kněží, ani pod
|
---|
[30] |
jednau, ani pod druhau způsobau nebrali Krista, ale sprostý chléb
|
---|
[31] |
a víno, jakéž věci prodávají pekaři na krámě a šenkýři v hospodě.“
|
---|
[32] |
Summarie Barnerova jest zkrátka „kniha čistě prak-
|
---|
[33] |
tickd, se struénym, paragrafovitym výkladem epištol a evangelií lidu
|
---|
[34] |
venkovskému, jenž do kostela má daleko.“ (Vlé. IL, 15.)
|
---|
[35] |
Daniel Niiseh z Prahy (1651—1709) vydal sbírku kázání
|
---|
[36] |
nedělních a svátečních s názvem: „Berla krdlovskd Jezu Krista“,
|
---|
[37] |
v Praze 1709 (v mus. 40 A 15). Celý náklad od staroměstské kolleje
|
---|
[38] |
S. J. darován byl Dědictví Svatováclavskému. (Jir, II, 53). Vléek
|
---|
[39] |
praví o této postille: Je to soubor kázání, jež konal drahny čas
|
---|
[40] |
v knížectví těšínském, aby kacíře „na pomezích moravských, slez-
|
---|
[41] |
ských, polských, uherských“ obrátil na pravou víru. Drasticky mo-
|
---|