EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

243

v Praze svou akademii a vydávali často knihy bludné; ano i ti, kteří pro kalich z Čech do Drážďan nebo do Žitavy se odstěhovali, tlačí bludné knihy v éeskéimpressí v Žitavě. Tam dali před málo lety znova vytlatiti starou summarii, jenž jest plná bludů, aniž lze poznati z , jakého náboženství býti musil ten, kterýž složil. Nebo učí, že samá víra člověka ospravedlňuje, čehož Hus nikdá neučil a nedržel, a nicméně Husa mezi mučedlníky Božími klade; an vědomo jest, že mučedlníkem Božím býti nemůže, kdo pravé víry nemá ... Jeho summarie zkrátka ani není docela Lute- ryánská ani zcela Husitská, ale směska z rozdílných kacífüsplácaná" Tato summarie roz&tfila se po Gechách, a proto Barner vydal svou katolickou summarii.

Kázání jednotlivá obsahují text epištoly resp. evan- gelia, pak summu aneb vejtah kratičký, konečně delší naučení z epištoly resp. evangelia. Poněvadž výklady jsou krátké, spisovatel nezabíhá tak často do polemik, Ale piece na pf. na str. | 345 praví, že Velice pobloudil Kalvín, když pravil, že v církvi Kristově nejsou než sami předřízení k věčnému spasení... a na str. 37 horlí proti kacířství Valentinianův a Novokřtěnců, jenž bludné učili, že Kristus pojal Tělo své z nebe, kterýž, když prošlo skrze Marii jako skrze nějaký žlab, přinesl je na zem... Na str. 172 vyklálá, že, kdo přijímá pod jednou způ- sobou chleba, přijímá Krista celého, a protož neměli pří- činy Čechové, aby proto, že jim to církev svatá katolická nechtěla z důležitých příčin povoliti (t. aby přijímali pod obojí způsobou), od odstaupili. Ano i nerozumně to učinili; nebo prvé brali aspoň pod jednau spůsobau tělo a krev Kristovau; potom pak, když odstaupili od cívkve pro kalich, nemajíce více pořádně svěcených kněží, ani pod jednau, ani pod druhau způsobau nebrali Krista, ale sprostý chléb a víno, jakéž věci prodávají pekaři na krámě a šenkýři v hospodě.

Summarie Barnerova jest zkrátka kniha čistě prak- tickd, se struénym, paragrafovitym výkladem epištol a evangelií lidu venkovskému, jenž do kostela daleko. (Vlé. IL, 15.)

Daniel Niiseh z Prahy (1651—1709) vydal sbírku kázání nedělních a svátečních s názvem: Berla krdlovskd Jezu Krista, v Praze 1709 (v mus. 40 A 15). Celý náklad od staroměstské kolleje S. J. darován byl Dědictví Svatováclavskému. (Jir, II, 53). Vléek praví o této postille: Je to soubor kázání, jež konal drahny čas v knížectví těšínském, aby kacíře na pomezích moravských, slez- ských, polských, uherských obrátil na pravou víru. Drasticky mo-



Text viewManuscript line view