243
v Praze svou akademii a vydávali často knihy bludné; ano i ti, kteří
pro kalich z Čech do Drážďan nebo do Žitavy se odstěhovali, tlačí
bludné knihy v éeskéimpressí v Žitavě. Tam dali před
málo lety znova vytlatiti starou summarii, „jenž jest plná
bludů, aniž lze poznati z ní, jakého náboženství býti musil ten,
kterýž jí složil. Nebo učí, že samá víra člověka ospravedlňuje, čehož
Hus nikdá neučil a nedržel, a nicméně Husa mezi mučedlníky Božími
klade; an vědomo jest, že mučedlníkem Božím býti nemůže, kdo pravé
víry nemá ...“ Jeho summarie zkrátka „ani není docela Lute-
ryánská ani zcela Husitská, ale směska z rozdílných
kacífüsplácaná" Tato summarie roz&tfila se po Gechách, a proto
Barner vydal svou katolickou summarii.
Kázání jednotlivá obsahují text epištoly resp. evan-
gelia, pak „summu aneb vejtah“ kratičký, konečně delší
„naučení“ z epištoly resp. evangelia. Poněvadž výklady jsou krátké,
spisovatel nezabíhá tak často do polemik, Ale piece na pf. na str. |
345 praví, že Velice pobloudil Kalvín, když pravil, že v církvi
Kristově nejsou než „sami předřízení k věčnému spasení...“ a na
str. 37 horlí proti „kacířství Valentinianův a Novokřtěnců,
jenž bludné učili, že Kristus pojal Tělo své z nebe, kterýž, když
prošlo skrze Marii jako skrze nějaký žlab, přinesl je na zem...“
Na str. 172 vyklálá, že, kdo přijímá pod jednou způ-
sobou chleba, přijímá Krista celého, „a protož neměli pří-
činy Čechové, aby proto, že jim to církev svatá katolická nechtěla
z důležitých příčin povoliti (t. aby přijímali pod obojí způsobou), od
ní odstaupili. Ano i nerozumně to učinili; nebo prvé brali aspoň pod
jednau spůsobau tělo a krev Kristovau; potom pak, když odstaupili
od cívkve pro kalich, nemajíce více pořádně svěcených kněží, ani pod
jednau, ani pod druhau způsobau nebrali Krista, ale sprostý chléb
a víno, jakéž věci prodávají pekaři na krámě a šenkýři v hospodě.“
Summarie Barnerova jest zkrátka „kniha čistě prak-
tickd, se struénym, paragrafovitym výkladem epištol a evangelií lidu
venkovskému, jenž do kostela má daleko.“ (Vlé. IL, 15.)
Daniel Niiseh z Prahy (1651—1709) vydal sbírku kázání
nedělních a svátečních s názvem: „Berla krdlovskd Jezu Krista“,
v Praze 1709 (v mus. 40 A 15). Celý náklad od staroměstské kolleje
S. J. darován byl Dědictví Svatováclavskému. (Jir, II, 53). Vléek
praví o této postille: Je to soubor kázání, jež konal drahny čas
v knížectví těšínském, aby kacíře „na pomezích moravských, slez-
ských, polských, uherských“ obrátil na pravou víru. Drasticky mo-