[1] |
|
---|
[2] |
Scherer ukazuje ve vÿkladech svÿch znamenitou uéenost,
|
---|
[3] |
zvláště velikým množstvím příkladů z dějin starých i novějších.
|
---|
[4] |
Překlad psán jest češtinou ještě dosti dobrou.
|
---|
[5] |
Celé 2. kázání na 2. neděle adventní jest proti nádheře
|
---|
[6] |
v oděvu, proti pýše. Spisovatel mluví na př. o oděvu Adama a Evy,
|
---|
[7] |
když byli vyhnáni z ráje, a dodává: „Tu máš počátek oděvu, a nic tu
|
---|
[8] |
neslyšíš o rause hedvédbném aneb aksamitovém, o zlato- neb stříbro-
|
---|
[9] |
hlavech, nic o perlách a drahých kameních, nic o střapcovatých
|
---|
[10] |
nohavicích, nic o ve trý aneb v čtvero složených obojcích, aneb
|
---|
[11] |
o okruží a jinych daremnych ozdobách, nýbrž toliko o sukních chlupa-
|
---|
[12] |
tých z koží nerozumných hovad. Nie tehdáž nebylo ještě Inéného
|
---|
[13] |
neb vlněného: na nahé tělo vložil jim Pán Bůh ty kůže; ta byla celá
|
---|
[14] |
ozdoba a okrasa jejich.“ (44, Post. ned.) Jiné zajímavé doklady: „O peníze
|
---|
[15] |
také připraví tebe tvá zbytečná okrasa a vyprázdní tobě tvůj měšec,
|
---|
[16] |
jakž toho každodenní zkušení máme: nebo tolik nových cizozemských
|
---|
[17] |
krojů, křtaltů a způsobů oděvu, po Vlasku, po Španielsku, po
|
---|
[18] |
Francauzsku, po Englicku; též tolikeré krajíky, vyšívání, protkávání,
|
---|
[19] |
překládání, obrubování, prýmy, opremování, propremování, prořezávání,
|
---|
[20] |
prosekávání, třapce a roztřapce, vycpávání, podkládání, podšívání, po-
|
---|
[21] |
vlečení, ete. sežere velmi mnoho peněz. Ano žádost šatstva jest
|
---|
[22] |
právě podobná vodnotedlnosti: čím více šatů míváme, tím více jich
|
---|
[23] |
míti žádáme; obvzláštně když nějaký nový nález, aneb nový
|
---|
[24] |
kroj vznikne, tu vskakujeme do dluhů, tu shledáváme peníze, kde
|
---|
[25] |
müzeme ... Tu na lichvu bereme, tu dřeme a škrabáme a schrabu-
|
---|
[26] |
jeme, kde co zasáhnauti můžeme: tu přijímáme zapověděné dary
|
---|
[27] |
a halafance, přešacováváme lidi, daně na ně ukládáme, lidi podvádíme,
|
---|
[28] |
auřady i nehodným prodáváme. Slovem, všelikých ošemetností a zlo-
|
---|
[29] |
dějských nálezů užíváme, aby toliko pejcha v své bytnosti zacho-
|
---|
[30] |
vána byla." (46). ,To také jest vůbec známo, že samého Martina
|
---|
[31] |
Lutera syn plundry s nekfestanskymi velikými floky na
|
---|
[32] |
svět uvedl, a jsa tázán, proč by to činil, odpověděl: ,Co pak je více?
|
---|
[33] |
Můj otec uvedl novau víru, já pak uvedl sem nového kroje, plundry.‘“ (53).
|
---|
[34] |
Jan Barner vydaltéž původní spis: „Swnmarie na
|
---|
[35] |
všecka čtení a evangelium, jak nedělní tak i sváteční, přes celý rok.“
|
---|
[36] |
Vytist. v Praze u sv. Klimenta r. /7/7. (Jir. I, 47.)
|
---|
[37] |
Predmluva kpobożnómu čtenáři: „Bych tuto práci
|
---|
[38] |
na sebe vzal, pobnul mne předně k tomu veliký nedostatek
|
---|
[39] |
českých duchovních katolických kněch (!).“ Od te
|
---|
[40] |
doby, co bylo vynalezeno kuihtiskařství, bylo prý v Čechách a na
|
---|
[41] |
Moravě málo katolíkův, neměli svých vysokých škot, kdežto kacíři měli
|
---|