EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
242

[2]
Scherer ukazuje ve vÿkladech svÿch znamenitou uéenost,
[3]
zvláště velikým množstvím příkladů z dějin starých i novějších.
[4]
Překlad psán jest češtinou ještě dosti dobrou.

[5]
Celé 2. kázání na 2. neděle adventní jest proti nádheře
[6]
v oděvu, proti pýše. Spisovatel mluví na . o oděvu Adama a Evy,
[7]
když byli vyhnáni z ráje, a dodává: Tu máš počátek oděvu, a nic tu
[8]
neslyšíš o rause hedvédbném aneb aksamitovém, o zlato- neb stříbro-
[9]
hlavech, nic o perlách a drahých kameních, nic o střapcovatých
[10]
nohavicích, nic o ve trý aneb v čtvero složených obojcích, aneb
[11]
o okruží a jinych daremnych ozdobách, nýbrž toliko o sukních chlupa-
[12]
tých z koží nerozumných hovad. Nie tehdáž nebylo ještě Inéného
[13]
neb vlněného: na nahé tělo vložil jim Pán Bůh ty kůže; ta byla celá
[14]
ozdoba a okrasa jejich. (44, Post. ned.) Jiné zajímavé doklady: O peníze
[15]
také připraví tebe tvá zbytečná okrasa a vyprázdní tobě tvůj měšec,
[16]
jakž toho každodenní zkušení máme: nebo tolik nových cizozemských
[17]
krojů, křtaltů a způsobů oděvu, po Vlasku, po Španielsku, po
[18]
Francauzsku, po Englicku; též tolikeré krajíky, vyšívání, protkávání,
[19]
překládání, obrubování, prýmy, opremování, propremování, prořezávání,
[20]
prosekávání, třapce a roztřapce, vycpávání, podkládání, podšívání, po-
[21]
vlečení, ete. sežere velmi mnoho peněz. Ano žádost šatstva jest
[22]
právě podobná vodnotedlnosti: čím více šatů míváme, tím více jich
[23]
míti žádáme; obvzláštně když nějaký nový nález, aneb nový
[24]
kroj vznikne, tu vskakujeme do dluhů, tu shledáváme peníze, kde
[25]
müzeme ... Tu na lichvu bereme, tu dřeme a škrabáme a schrabu-
[26]
jeme, kde co zasáhnauti můžeme: tu přijímáme zapověděné dary
[27]
a halafance, přešacováváme lidi, daně na ukládáme, lidi podvádíme,
[28]
auřady i nehodným prodáváme. Slovem, všelikých ošemetností a zlo-
[29]
dějských nálezů užíváme, aby toliko pejcha v své bytnosti zacho-
[30]
vána byla." (46). ,To také jest vůbec známo, že samého Martina
[31]
Lutera syn plundry s nekfestanskymi velikými floky na
[32]
svět uvedl, a jsa tázán, proč by to činil, odpověděl: ,Co pak je více?
[33]
Můj otec uvedl novau víru, pak uvedl sem nového kroje, plundry. (53).

[34]
Jan Barner vydaltéž původní spis: Swnmarie na
[35]
všecka čtení a evangelium, jak nedělní tak i sváteční, přes celý rok.
[36]
Vytist. v Praze u sv. Klimenta r. /7/7. (Jir. I, 47.)

[37]
Predmluva kpobożnómu čtenáři: Bych tuto práci
[38]
na sebe vzal, pobnul mne předně k tomu veliký nedostatek
[39]
českých duchovních katolických kněch (!). Od te
[40]
doby, co bylo vynalezeno kuihtiskařství, bylo prý v Čechách a na
[41]
Moravě málo katolíkův, neměli svých vysokých škot, kdežto kacíři měli


Text viewFacsimile