EN | ES |

Facsimile view

354


< Page >

242

Scherer ukazuje ve vÿkladech svÿch znamenitou uéenost, zvláště velikým množstvím příkladů z dějin starých i novějších. Překlad psán jest češtinou ještě dosti dobrou.

Celé 2. kázání na 2. neděle adventní jest proti nádheře v oděvu, proti pýše. Spisovatel mluví na . o oděvu Adama a Evy, když byli vyhnáni z ráje, a dodává: Tu máš počátek oděvu, a nic tu neslyšíš o rause hedvédbném aneb aksamitovém, o zlato- neb stříbro- hlavech, nic o perlách a drahých kameních, nic o střapcovatých nohavicích, nic o ve trý aneb v čtvero složených obojcích, aneb o okruží a jinych daremnych ozdobách, nýbrž toliko o sukních chlupa- tých z koží nerozumných hovad. Nie tehdáž nebylo ještě Inéného neb vlněného: na nahé tělo vložil jim Pán Bůh ty kůže; ta byla celá ozdoba a okrasa jejich. (44, Post. ned.) Jiné zajímavé doklady: O peníze také připraví tebe tvá zbytečná okrasa a vyprázdní tobě tvůj měšec, jakž toho každodenní zkušení máme: nebo tolik nových cizozemských krojů, křtaltů a způsobů oděvu, po Vlasku, po Španielsku, po Francauzsku, po Englicku; též tolikeré krajíky, vyšívání, protkávání, překládání, obrubování, prýmy, opremování, propremování, prořezávání, prosekávání, třapce a roztřapce, vycpávání, podkládání, podšívání, po- vlečení, ete. sežere velmi mnoho peněz. Ano žádost šatstva jest právě podobná vodnotedlnosti: čím více šatů míváme, tím více jich míti žádáme; obvzláštně když nějaký nový nález, aneb nový kroj vznikne, tu vskakujeme do dluhů, tu shledáváme peníze, kde müzeme ... Tu na lichvu bereme, tu dřeme a škrabáme a schrabu- jeme, kde co zasáhnauti můžeme: tu přijímáme zapověděné dary a halafance, přešacováváme lidi, daně na ukládáme, lidi podvádíme, auřady i nehodným prodáváme. Slovem, všelikých ošemetností a zlo- dějských nálezů užíváme, aby toliko pejcha v své bytnosti zacho- vána byla." (46). ,To také jest vůbec známo, že samého Martina Lutera syn plundry s nekfestanskymi velikými floky na svět uvedl, a jsa tázán, proč by to činil, odpověděl: ,Co pak je více? Můj otec uvedl novau víru, pak uvedl sem nového kroje, plundry. (53).

Jan Barner vydaltéž původní spis: Swnmarie na všecka čtení a evangelium, jak nedělní tak i sváteční, přes celý rok. Vytist. v Praze u sv. Klimenta r. /7/7. (Jir. I, 47.)

Predmluva kpobożnómu čtenáři: Bych tuto práci na sebe vzal, pobnul mne předně k tomu veliký nedostatek českých duchovních katolických kněch (!). Od te doby, co bylo vynalezeno kuihtiskařství, bylo prý v Čechách a na Moravě málo katolíkův, neměli svých vysokých škot, kdežto kacíři měli



Text viewManuscript line view