EN | ES |

Facsimile Lines

299


< Page >

[1]
20 Práva konšelská,

[2]
vém rozjímání jest; sic ortel za nepořádný by mohl držán i
[3]
počten býti.

[4]
Též ortelův v počtu malém ani uvažovati ani vynášeti nemá, a při
[5]
nejmenším býti při takovém uvažování přes polovici raddy o jednu neb
[6]
dvě osoby; sic mohl by ortel za nepořádný držán býti.

[7]
III. A v přímluvách se přímluva žádného nepotupuje.
[8]
Neb žádný na světě tak prostý z lidí není, aby při něm zvlášt-
[9]
ního daru božského někdy se neshledalo. A jistým zkušením
[10]
častokráte to zprůbováno jest, že přímluva někdy člověka pro-
[11]
stého užitečnější i prospěšnější byla nade všecky jiné, jakkoli
[12]
opatrných lidí přímluvy, vedle onoho přísloví: Sepe etiam est
[13]
olitor valde opportuna locutus: častokráte i zahradník potřebně
[14]
a prospěšně se primlauval.

[15]
Také pfímluvy Zádného nemá potupovati.

[16]
IV. Také jedenkaždý konšel, tak dobře z zadních jako
[17]
z předních, míti přímluvu svobodnau každého času a při
[18]
každém uvažování spravedlností lidských. Kteréžto přímluvy
[19]
mají býti rozumné, pocházející z práv těchto. A kdežby se
[20]
práv těchto nedostávalo, proto že všeckny příhody, případnosti
[21]
a rozliční příběhové lidští nemohau se právy jistými obmeziti
[22]
ani obsáhnauti: tedy, ponévadZ lege deficiente, sama ratio debet
[23]
habere vim legis, kdeZ by se práva psaného nedostávalo, v pří-
[24]
čině takové se rozumu zdravého, pauhé a zřejmé spravedl-
[25]
nosti, aneb dobrých a chvalitebných pořádků i také obyčejův
[26]
krajiny, a staré zvyklosti , kteráž by rozumu, právu ani spra-
[27]
vedlnosti odporná nebyla, šetřiti; nebo mezi všemi právy nej-
[28]
vyšší a nejpřednější právo jest rozum zdravý, v mysl lidskau
[29]
od Pána Boha vlitý. Ten sám lidem dobrým, a saudcím spra-
[30]
vedlnost milujícím cestu ukáže, jakby měli při skutku zběhlém,
[31]
kdež by práva psaného se nedostávalo, k stranám se zachovati.
[32]
Protož vedle dobrého svědomí k tomu se piiseźni primlauvati
[33]
budau, k čemuž by je mysl zdravá vedla, a rozum přirozený
[34]
lidský sám patrně to v sobě ukazoval, že tak za dobré a spra-
[35]
vedlivé jest.

[36]
Přímluvy konšelské mají býti svobodné a rozumné, z práv těchto po-

[37]
cházející, a kdež by se práv těchto nedostávalo, se rozumu zdravého a
[38]
dobrého svědomí šetřiti,


Text viewFacsimile