[1] |
|
---|
[2] |
vém rozjímání jest; sic ortel za nepořádný by mohl držán i
|
---|
[3] |
|
---|
[4] |
Též ortelův v počtu malém ani uvažovati ani vynášeti nemá, a při
|
---|
[5] |
nejmenším má býti při takovém uvažování přes polovici raddy o jednu neb
|
---|
[6] |
dvě osoby; sic mohl by ortel za nepořádný držán býti.
|
---|
[7] |
III. A v přímluvách ať se přímluva žádného nepotupuje.
|
---|
[8] |
Neb žádný na světě tak prostý z lidí není, aby při něm zvlášt-
|
---|
[9] |
ního daru božského někdy se neshledalo. A jistým zkušením
|
---|
[10] |
častokráte to zprůbováno jest, že přímluva někdy člověka pro-
|
---|
[11] |
stého užitečnější i prospěšnější byla nade všecky jiné, jakkoli
|
---|
[12] |
opatrných lidí přímluvy, vedle onoho přísloví: Sepe etiam est
|
---|
[13] |
olitor valde opportuna locutus: častokráte i zahradník potřebně
|
---|
[14] |
a prospěšně se primlauval.
|
---|
[15] |
Také pfímluvy Zádného nemá potupovati.
|
---|
[16] |
IV. Také jedenkaždý konšel, tak dobře z zadních jako
|
---|
[17] |
z předních, má míti přímluvu svobodnau každého času a při
|
---|
[18] |
každém uvažování spravedlností lidských. Kteréžto přímluvy
|
---|
[19] |
mají býti rozumné, pocházející z práv těchto. A kdežby se
|
---|
[20] |
práv těchto nedostávalo, proto že všeckny příhody, případnosti
|
---|
[21] |
a rozliční příběhové lidští nemohau se právy jistými obmeziti
|
---|
[22] |
ani obsáhnauti: tedy, ponévadZ lege deficiente, sama ratio debet
|
---|
[23] |
habere vim legis, kdeZ by se práva psaného nedostávalo, v pří-
|
---|
[24] |
čině takové má se rozumu zdravého, pauhé a zřejmé spravedl-
|
---|
[25] |
nosti, aneb dobrých a chvalitebných pořádků i také obyčejův
|
---|
[26] |
krajiny, a staré zvyklosti té, kteráž by rozumu, právu ani spra-
|
---|
[27] |
vedlnosti odporná nebyla, šetřiti; nebo mezi všemi právy nej-
|
---|
[28] |
vyšší a nejpřednější právo jest rozum zdravý, v mysl lidskau
|
---|
[29] |
od Pána Boha vlitý. Ten sám lidem dobrým, a saudcím spra-
|
---|
[30] |
vedlnost milujícím cestu ukáže, jakby měli při skutku zběhlém,
|
---|
[31] |
kdež by práva psaného se nedostávalo, k stranám se zachovati.
|
---|
[32] |
Protož vedle dobrého svědomí k tomu se piiseźni primlauvati
|
---|
[33] |
budau, k čemuž by je mysl zdravá vedla, a rozum přirozený
|
---|
[34] |
lidský sám patrně to v sobě ukazoval, že tak za dobré a spra-
|
---|
[35] |
|
---|
[36] |
Přímluvy konšelské mají býti svobodné a rozumné, z práv těchto po-
|
---|
[37] |
cházející, a kdež by se práv těchto nedostávalo, má se rozumu zdravého a
|
---|
[38] |
dobrého svědomí šetřiti,
|
---|