20 Práva konšelská,
vém rozjímání jest; sic ortel za nepořádný by mohl držán i
počten býti.
Též ortelův v počtu malém ani uvažovati ani vynášeti nemá, a při
nejmenším má býti při takovém uvažování přes polovici raddy o jednu neb
dvě osoby; sic mohl by ortel za nepořádný držán býti.
III. A v přímluvách ať se přímluva žádného nepotupuje.
Neb žádný na světě tak prostý z lidí není, aby při něm zvlášt-
ního daru božského někdy se neshledalo. A jistým zkušením
častokráte to zprůbováno jest, že přímluva někdy člověka pro-
stého užitečnější i prospěšnější byla nade všecky jiné, jakkoli
opatrných lidí přímluvy, vedle onoho přísloví: Sepe etiam est
olitor valde opportuna locutus: častokráte i zahradník potřebně
a prospěšně se primlauval.
Také pfímluvy Zádného nemá potupovati.
IV. Také jedenkaždý konšel, tak dobře z zadních jako
z předních, má míti přímluvu svobodnau každého času a při
každém uvažování spravedlností lidských. Kteréžto přímluvy
mají býti rozumné, pocházející z práv těchto. A kdežby se
práv těchto nedostávalo, proto že všeckny příhody, případnosti
a rozliční příběhové lidští nemohau se právy jistými obmeziti
ani obsáhnauti: tedy, ponévadZ lege deficiente, sama ratio debet
habere vim legis, kdeZ by se práva psaného nedostávalo, v pří-
čině takové má se rozumu zdravého, pauhé a zřejmé spravedl-
nosti, aneb dobrých a chvalitebných pořádků i také obyčejův
krajiny, a staré zvyklosti té, kteráž by rozumu, právu ani spra-
vedlnosti odporná nebyla, šetřiti; nebo mezi všemi právy nej-
vyšší a nejpřednější právo jest rozum zdravý, v mysl lidskau
od Pána Boha vlitý. Ten sám lidem dobrým, a saudcím spra-
vedlnost milujícím cestu ukáže, jakby měli při skutku zběhlém,
kdež by práva psaného se nedostávalo, k stranám se zachovati.
Protož vedle dobrého svědomí k tomu se piiseźni primlauvati
budau, k čemuž by je mysl zdravá vedla, a rozum přirozený
lidský sám patrně to v sobě ukazoval, že tak za dobré a spra-
vedlivé jest.
Přímluvy konšelské mají býti svobodné a rozumné, z práv těchto po-
cházející, a kdež by se práv těchto nedostávalo, má se rozumu zdravého a
dobrého svědomí šetřiti,