EN | ES |

Facsimile view

299


< Page >

20 Práva konšelská,

vém rozjímání jest; sic ortel za nepořádný by mohl držán i počten býti.

Též ortelův v počtu malém ani uvažovati ani vynášeti nemá, a při nejmenším býti při takovém uvažování přes polovici raddy o jednu neb dvě osoby; sic mohl by ortel za nepořádný držán býti.

III. A v přímluvách se přímluva žádného nepotupuje. Neb žádný na světě tak prostý z lidí není, aby při něm zvlášt- ního daru božského někdy se neshledalo. A jistým zkušením častokráte to zprůbováno jest, že přímluva někdy člověka pro- stého užitečnější i prospěšnější byla nade všecky jiné, jakkoli opatrných lidí přímluvy, vedle onoho přísloví: Sepe etiam est olitor valde opportuna locutus: častokráte i zahradník potřebně a prospěšně se primlauval.

Také pfímluvy Zádného nemá potupovati.

IV. Také jedenkaždý konšel, tak dobře z zadních jako z předních, míti přímluvu svobodnau každého času a při každém uvažování spravedlností lidských. Kteréžto přímluvy mají býti rozumné, pocházející z práv těchto. A kdežby se práv těchto nedostávalo, proto že všeckny příhody, případnosti a rozliční příběhové lidští nemohau se právy jistými obmeziti ani obsáhnauti: tedy, ponévadZ lege deficiente, sama ratio debet habere vim legis, kdeZ by se práva psaného nedostávalo, v pří- čině takové se rozumu zdravého, pauhé a zřejmé spravedl- nosti, aneb dobrých a chvalitebných pořádků i také obyčejův krajiny, a staré zvyklosti , kteráž by rozumu, právu ani spra- vedlnosti odporná nebyla, šetřiti; nebo mezi všemi právy nej- vyšší a nejpřednější právo jest rozum zdravý, v mysl lidskau od Pána Boha vlitý. Ten sám lidem dobrým, a saudcím spra- vedlnost milujícím cestu ukáže, jakby měli při skutku zběhlém, kdež by práva psaného se nedostávalo, k stranám se zachovati. Protož vedle dobrého svědomí k tomu se piiseźni primlauvati budau, k čemuž by je mysl zdravá vedla, a rozum přirozený lidský sám patrně to v sobě ukazoval, že tak za dobré a spra- vedlivé jest.

Přímluvy konšelské mají býti svobodné a rozumné, z práv těchto po-

cházející, a kdež by se práv těchto nedostávalo, se rozumu zdravého a dobrého svědomí šetřiti,



Text viewManuscript line view