[1] |
|
---|
[2] |
IL A povinnost také jich jest: po smrti spolu měšťan
|
---|
[3] |
statky sirotčí hned bez odtahův dáti zinventovati, a je popsati;
|
---|
[4] |
ne teprv když by statkové takoví již na větším díle, aneb snad
|
---|
[5] |
väickni k zmrhání, k roztrhání a k zplundrování přišli. Tak
|
---|
[6] |
aby potomně sirotci, přijdauce k letům a nemajíce slušného
|
---|
[7] |
opatření z statků rodičů svých, příčinami chudoby své na ne-
|
---|
[8] |
pravosti se vydávati, a potom na ně naříkati, a jako Pánu Bohu
|
---|
[9] |
|
---|
[10] |
Po smrti spoluméstanü statky sivotéi lned bez odtahüv zinventovati
|
---|
[11] |
|
---|
[12] |
Zvláštní také péči konšelé, a všickni jiní přísežní lidé,
|
---|
[13] |
kteříž jiné saudí, o to míti mají, aby práva, dobré a starobylé
|
---|
[14] |
pořádky, i obyčeje znali a uměli. A protož práv svých mají
|
---|
[15] |
povédomi a pilni bÿti a-jun se uciti, aby lidi rozsudky sprave-
|
---|
[16] |
dlivými mohli: i uměli podělovati. A ne tak slov práva, jako
|
---|
[17] |
rozumu a smyslu týchž práv šetřiti.
|
---|
[18] |
Leges enim scire, non est verba earum tenere, sed vim et po-
|
---|
[19] |
testatem. Nebo práva znáti a uměti, i jich požívati k udělení
|
---|
[20] |
spravedlnosti jednomukaždému, jest věc ne lidská, ale zvlaštní
|
---|
[21] |
dar boží. Kdoz jiné má spravovati a sauditi, má právům i po-
|
---|
[22] |
fádküm téhož města sám rozuméti. Spravedlivé zajisté onen
|
---|
[23] |
Quintus Mutius potrestal Servia Sulpitia, kdyż takto k němu
|
---|
[24] |
promluvil: Hanba jest tobě neuměti a neznati toho práva, kte-
|
---|
[25] |
rýmž jiné rozeznáváš. O tom prvé A. III. položeno.
|
---|
[26] |
Koušelé a všickni přísežní, kteříž jiné saudí, práva dobrá a staro-
|
---|
[27] |
bylé pořádky i obyčeje znáti, jim se učiti. a je uměti mají; neb hanba jest
|
---|
[28] |
neuméti a nezuati toho práva, kterymz jiié rozeznáváš.
|
---|
[29] |
|
---|
[30] |
Konšelé nemají žádného, bez vyslyšení pořádného a volného,
|
---|
[31] |
odsuzovati, ani po zprávě jedné strany postupovati (by pak táž
|
---|
[32] |
osoba byla jakéhožkoli důstojenství, povahy i povolání): ale
|
---|
[33] |
vždycky druhé straně ucha druhého povinni jsau zanechati. Jakož
|
---|
[34] |
o tom B. XCL A při vykonávání saudu nemají kvapiti.
|
---|
[35] |
Konselé Lez poräduého a volného vyslyšení, na zprávu číž pak koli,
|
---|
[36] |
žádného odsuzovati nemají, aui pii vykonávání saudu kvapiti.
|
---|