EN | ES |

Facsimile Lines

299


< Page >

[1]
84. O nálezich.

[2]
může, poněvadž rozličnosti příhod lidských ani rozumy lidskými
[3]
ani právy obmeziti se nemohau.

[4]
Rozličnosti příhod lidských ani rozumy lidskými ani právy obmeziti
[5]
se nemohau.

[6]
B. LXXXIX.

[7]
Pii rozsudcích šetřiti se také obyčeje dobrého, chvali-
[8]
tebného, a kterýžby proti spravedlnosti a právům nebyl. Nebo
[9]
obyčej a starobylá zvyklost jest právo, kteréhož saudcové s pil-
[10]
ností tak jako psaného práva šetřiti mají; proto, že chvalitebný
[11]
obyčej jest výborný práv vykladač. A jako silnice, kteráž jest
[12]
nejutřelejší, bývá nejbezpečnější: tak i to právo, kteréž dávním
[13]
a starobylým užíváním k svému potvrzení přišlo, ovšem
[14]
zachováváno býti, a požívati ho jest věc bezpečná.

[15]
Právo, dávním a starobylým užíváním k svému potvrzení přišlé,
[16]
ovšem zachováno býti, a požívati ho jest věc bezpečná.

[17]
B. LC.

[18]
I. Dokavádžby rozsudek vynešen a stranám přečten nebyl,
[19]
by pak byl i uvážen: tehdy v tajnosti ode všech přísežných
[20]
i také jich písařův buď zachován; a to pod ztracením hrdla.
[21]
Nebo kdožby tajnosti raddy a přímluvy osob, kteréž se v taj-
[22]
nosti při rozvažování spravedlivostí lidských dějí, pronášel aneb
[23]
návěští stranám dával, a tím osoby u lidí oškliviti chtěl, a na
[24]
něj by to dostatečně shledáno bylo: hrdlo ztratí, proto, že jest
[25]
přisáhl, netoliko lidem spravedlivě činiti, ale také tajnost raddy
[26]
zachovati. Jakož o tom A. VIII. |

[27]
Rozsudek, dokavád nebude stranám přečten, v tejnosti zůstati , též
[28]
i přímluvy při uvažování činěné, a to pod ztracením hrdla.

[29]
II. A na čem by se větší počet piiseżnych snesl, rozkażf pisaki
[30]
svému, aneb z počtu svého osobě jedné anebo dvěma, to sepsati.
[31]
A dadauce potom několikráte sobě to přečísti, když seznají, ano
[32]
potřebí není co více přidati ani co ujíti: strany obojí, totiž -
[33]
voda i obeslaného před sebe povolají, a tu pře vedení nejprvé,
[34]
potom pak i rozsudek před nimi aneb plnomocníky jejich pře-
[35]
čísti rozkáží. Však při vynášení ortelův není potřebí svědkův,
[36]
ani co toho, což bylo od stran prokazováno, čísti.

[37]
Na čem se větší počet přísežních snese, to svůj průchod míti .


Text viewFacsimile