[1] |
79 . O svčdcích a svědomich.
|
---|
[2] |
|
---|
[3] |
I. Svědkové, toliko slyšenau věc vypravujíce, nemohau tak
|
---|
[4] |
dostateční býti, jako ti, kteřížby očima svýma to, o čemž se-
|
---|
[5] |
znávají, spatřili. Jest staré přísloví: Pluris est unus oculatus
|
---|
[6] |
testis, quam. awriti decem. Jistší jest jeden svědek očitý, nežli
|
---|
[7] |
deset ušatých, to jest, jistší jest ten, kterýž na nětco očitě
|
---|
[8] |
hleděl, nežli těch deset, kteříž toliko o tom slyšeli a po zprávě
|
---|
[9] |
lidské nětco k sobě přijali.
|
---|
[10] |
Jeden svědek očitý jest jistší, než ušatých deset.
|
---|
[11] |
IL Také fidem oculatam Justinianus nazývá, když očima
|
---|
[12] |
některá věc se spatřuje. Testes emim de sua, mon de aliena
|
---|
[13] |
scientia deponere debet. Bvědek zajisté o své vlastní, a ne o
|
---|
[14] |
cizí vědomosti seznávati má. A jest právní regula: Testémontum,
|
---|
[15] |
quod ex aliena rélatione pendet, mon walere, etiamsi fama cum
|
---|
[16] |
eadem, relatione concurrat. Svédomi, kterézby z zpravy cizi po-
|
---|
[17] |
cházelo, není dostatečné, by pak i pověst obecní s tau zprávau
|
---|
[18] |
|
---|
[19] |
|
---|
[20] |
To za průvod podle práva postačiti nemůže, jestli žeby
|
---|
[21] |
svědek pravil, že věří, aneb že tak se domeyšlí, žeby to tak
|
---|
[22] |
bylo, aneb tak se státi mělo, což se na něm k vysvědčení žádalo.
|
---|
[23] |
Opinari enim, est dubitare. Domeyśleti a domnivati se jest po-
|
---|
[24] |
chybovati. A žádný z pauhého samého domnění odsuzován býti
|
---|
[25] |
nemá. A summau: Testimonium auditus mihl valet, nist in
|
---|
[26] |
causa matrimonii et rebus antiquitate comprobandis ; sed. tamen
|
---|
[27] |
presumptionem. inducit. Svédomi, vztahujici se na véc slyšenau,
|
---|
[28] |
nic nenese, než ve při o manželstvu a v věcech, ježtoby starostí
|
---|
[29] |
aneb dlauhostí času měly provozovány býti; avšak to a takové
|
---|
[30] |
|
---|
[31] |
Svédek, pravi-li, ze vérí aueb za to má a se domeyšlí, ku právu za
|
---|
[32] |
|
---|
[33] |
|
---|
[34] |
Byl-li by kdy svědek od přísežných z hodných a slušných
|
---|
[35] |
příčin (jakž to má býti, a přísežní v velikých a zvláště v hlavních
|
---|
[36] |
a útrpných přech, mohau to pro gruntovnější spravedlností
|
---|
[37] |
lidských vyrozumění a vyhledání učiniti) dotázán, proč jest
|
---|
[38] |
takto aneb jinák v svědomí svém vyznával, toto aneb ono do-
|
---|