EN | ES |

Facsimile Lines

299


< Page >

[1]
58 O svédclch a svědomich.

[2]
IT. Pakliby kdo lidi prvé k svědomí obsílal, poháněl aneb
[3]
vedl: aby ten, kdoZby se toho dopustil, druhé straně pokuty
[4]
pět kop grošův českých propadl. K kteréžto pokutě od práva
[5]
na tom, kdožby se toho dopustil, dopomoženo býti.

[6]
A to pod pokutau pěti kop grošův českých.

[7]
II. Však obává-li se která strana, aby, nežliby lis contestata
[8]
byla, svědkové nezemřeli, aneb nókam preć nezaśli: miże
[9]
práva žádati, aby dopuštěno bylo, svědky před zašlau ještě
[10]
před právem pří, žalobau i odporem učiněným vésti, příčiny
[11]
předlože slušné a spravedlivé, pročby to sobě vykonati musila.

[12]
IV. A tyto příčiny k tomu postačují. První, obával-li by
[13]
se kdo, aby mu svědek pro starost anebo pro nemoc neumřel.
[14]
Druhá, strojil-li by se který svědek na vojnu, aneb na službu
[15]
do cizí krajiny. Třetí, chtěl-li by který svědek daleko na cestu
[16]
Jíti, aneb jinam někam se obrótiti, o jehožby zase navrácení
[17]
pochybováno bylo. Čtvrtá, obviněný aneb obžalovaný činil-li by
[18]
tůčky původovi, a před právem jemuby se ukreyval. Pátá,
[19]
v starobylém užívání mezí, a kdyžby se cest a stezek aneb
[20]
jiných k tomu podobných míst, pastviští, obcí, aneb obecních
[21]
statkúv dotýkalo. Šestá, v potřebách a v věcech zádušních.
[22]
Sedmá, kdyžby se statkové a jiné věci mrhali a utráceli. A tak
[23]
v jiných případnostech, kdežby svědkův potřebí bylo, příčiny
[24]
se saudcům toho práva pfedloZiti mohau. Tehdy saudcové
[25]
k tomu, ex beneficio juris, to jest, z milosti práva, jemu povolí,
[26]
aby takové svédky sobé vésti mohl, aneb mohli, ad perpetuam
[27]
vel aeternam vei memoriam, to jest, na budaucí a vččnau toho
[28]
pamět. A takové od práva povolení se mad témi svédky
[29]
poznamenati, v téchto téměř slovích: Svědomí toto ku potřebě
[30]
N. proti komukoli a kterýmkoli osobám aneb osobě, kdy a kde-
[31]
koli, podle práva pro budaucí paměť, pro smrt a jiné nebezpe-
[32]
čenství: svědkův vedení, s milostivým od práva povolením,

[33]
léta .... a dne .. pfrijato jest."

[34]
Leč někdy v příčinách těchto: předkem, bál-li by se kdo, aby mu
[35]
svědek neumřel; druhé, strojil-li by se svědek na vojnu neb na službu do
[36]
cizí krajiny; třetí, chtěl-li by svědek daleko jíti, o jehožby zas se navrácení
[37]
bylo pochybováno; čtvrté, obžalovaný činil-li by tůčky původovi a před
[38]
právem by se ukrýval, a tak v jiných případnostech příčiny se saudcům
[39]
předložiti mohau, a oni z milosti práva k tomu povolí, aby takoví svědkové
[40]
na budaucí a věčnau pamět zavedení byli.


Text viewFacsimile