58 O svédclch a svědomich.
IT. Pakliby kdo lidi prvé k svědomí obsílal, poháněl aneb
vedl: aby ten, kdoZby se toho dopustil, druhé straně pokuty
pět kop grošův českých propadl. K kteréžto pokutě od práva
má na tom, kdožby se toho dopustil, dopomoženo býti.
A to pod pokutau pěti kop grošův českých.
II. Však obává-li se která strana, aby, nežliby lis contestata
byla, svědkové jí nezemřeli, aneb nókam preć nezaśli: miże
práva žádati, aby jí dopuštěno bylo, svědky před zašlau ještě
před právem pří, žalobau i odporem učiněným vésti, příčiny
předlože slušné a spravedlivé, pročby to sobě vykonati musila.
IV. A tyto příčiny k tomu postačují. První, obával-li by
se kdo, aby mu svědek pro starost anebo pro nemoc neumřel.
Druhá, strojil-li by se který svědek na vojnu, aneb na službu
do cizí krajiny. Třetí, chtěl-li by který svědek daleko na cestu
Jíti, aneb jinam někam se obrótiti, o jehožby zase navrácení
pochybováno bylo. Čtvrtá, obviněný aneb obžalovaný činil-li by
tůčky původovi, a před právem jemuby se ukreyval. Pátá,
v starobylém užívání mezí, a kdyžby se cest a stezek aneb
jiných k tomu podobných míst, pastviští, obcí, aneb obecních
statkúv dotýkalo. Šestá, v potřebách a v věcech zádušních.
Sedmá, kdyžby se statkové a jiné věci mrhali a utráceli. A tak
v jiných případnostech, kdežby svědkův potřebí bylo, příčiny
se saudcům toho práva pfedloZiti mohau. Tehdy saudcové
k tomu, ex beneficio juris, to jest, z milosti práva, jemu povolí,
aby takové svédky sobé vésti mohl, aneb mohli, ad perpetuam
vel aeternam vei memoriam, to jest, na budaucí a vččnau toho
pamět. A takové od práva povolení má se mad témi svédky
poznamenati, v téchto téměř slovích: „Svědomí toto ku potřebě
N. proti komukoli a kterýmkoli osobám aneb osobě, kdy a kde-
koli, podle práva pro budaucí paměť, pro smrt a jiné nebezpe-
čenství: svědkův vedení, s milostivým od práva povolením,
léta .... a dne .. pfrijato jest."
Leč někdy v příčinách těchto: předkem, bál-li by se kdo, aby mu
svědek neumřel; druhé, strojil-li by se svědek na vojnu neb na službu do
cizí krajiny; třetí, chtěl-li by svědek daleko jíti, o jehožby zas se navrácení
bylo pochybováno; čtvrté, obžalovaný činil-li by tůčky původovi a před
právem by se ukrýval, a tak v jiných případnostech příčiny se saudcům
předložiti mohau, a oni z milosti práva k tomu povolí, aby takoví svědkové
na budaucí a věčnau pamět zavedení byli.