EN | ES |

Facsimile Lines

299


< Page >

[1]
360 O náfku cti,

[2]
Q. XIII. |

[3]
I. Contumelia slove to, quod infamandi alterius causa pro-
[4]
fertur, nářek aneb zhanění, kteréžby k zlehčení a k vyprázdnění
[5]
cti a dobré pověsti se schylovalo.
[6]
| II. Poněvadž pak mezi lidmi nejvíce se toho zbíhá, Ze se
[7]
slovy aneb řečí dotýkají: protož pod tímto titulem práva o nářku
[8]
a o zhanění nětco toho k veystraze lidem položeno bude.

[9]
Nářek neb zhanění vztahuje se k zlehéeni a vypréznéni cti a dobré
[10]
pověsti člověka dobře zachovalého.

[11]
Q. XIV.

[12]
I. Reti aneb slovy tehdáž se lidem od lidí ublížení děje,
[13]
když jeden druhého naříká, haní, potupuje, jemu aneho rodičům
[14]
jeho umrlým na cti a poctivosti utrhá.

[15]
Řečí neb slovy tehdáž se lidem ubližuje, když jeden druhého naříká,
[16]
haní, potupuje, jemu aneb rodičům jeho umrlým na poctivosti jeho utrhá.

[17]
II. Že pak nemalý rozdíl jest mezi nářkem a haněním,
[18]
protož nejprvé se položí o nářku, kterýž práva nazývají con-
[19]
victum et contumeliam.

[20]
Mezi nářkem a haněním veliký jest rozdíl,

[21]
Q. XV.

[22]
Nářek nic jiného není, než škodlivé uvažení a jako nějaké
[23]
peské a jedovaté uštknutí, ublížení, vyprázdnění aneb zlehčení
[24]
jména aneb cizí dobré pověstí.

[25]
Nářek jest škodlivé uražení a jako nějaké pesské a jedovaté uštknutí
[26]
k ublížení a zlebčení jména neb vizí dobré pověsti.

[27]
Q. XVI.

[28]
. Náfek bud Ze se v přítomnosti aneb nepřítomnosti osobě
[29]
aneb osobám děje, to jest, jakž Čechové říkáme, že se z aust
[30]
v uši komu co aneb o někom bez jeho přítomnosti zle mluví:
[31]
když se toliko provede, nářkem zůstane.

[32]
Nářek se děje přítomným i nepřítomným, v vůči i krom voči.

[33]
O. XVII.

[34]
l. Za nářek pak slova taková počtena budte, Kdożby komu
[35]
zvádce dával; aneb ho tím nařekl aneb naříkal, že cti aneb po-
[36]
ctivosti nemá; aneb žeby nětco zlého proti své cti učinil; a také
[37]
žeby nétco aukladné aneb podvodné zlého učinil: aneb žeby ne-


Text viewFacsimile