[1] |
|
---|
[2] |
|
---|
[3] |
I. Contumelia slove to, quod infamandi alterius causa pro-
|
---|
[4] |
fertur, nářek aneb zhanění, kteréžby k zlehčení a k vyprázdnění
|
---|
[5] |
cti a dobré pověsti se schylovalo.
|
---|
[6] |
| II. Poněvadž pak mezi lidmi nejvíce se toho zbíhá, Ze se
|
---|
[7] |
slovy aneb řečí dotýkají: protož pod tímto titulem práva o nářku
|
---|
[8] |
a o zhanění nětco toho k veystraze lidem položeno bude.
|
---|
[9] |
Nářek neb zhanění vztahuje se k zlehéeni a vypréznéni cti a dobré
|
---|
[10] |
pověsti člověka dobře zachovalého.
|
---|
[11] |
|
---|
[12] |
I. Reti aneb slovy tehdáž se lidem od lidí ublížení děje,
|
---|
[13] |
když jeden druhého naříká, haní, potupuje, jemu aneho rodičům
|
---|
[14] |
jeho umrlým na cti a poctivosti utrhá.
|
---|
[15] |
Řečí neb slovy tehdáž se lidem ubližuje, když jeden druhého naříká,
|
---|
[16] |
haní, potupuje, jemu aneb rodičům jeho umrlým na poctivosti jeho utrhá.
|
---|
[17] |
II. Že pak nemalý rozdíl jest mezi nářkem a haněním,
|
---|
[18] |
protož nejprvé se položí o nářku, kterýž práva nazývají con-
|
---|
[19] |
|
---|
[20] |
Mezi nářkem a haněním veliký jest rozdíl,
|
---|
[21] |
|
---|
[22] |
Nářek nic jiného není, než škodlivé uvažení a jako nějaké
|
---|
[23] |
peské a jedovaté uštknutí, ublížení, vyprázdnění aneb zlehčení
|
---|
[24] |
jména aneb cizí dobré pověstí.
|
---|
[25] |
Nářek jest škodlivé uražení a jako nějaké pesské a jedovaté uštknutí
|
---|
[26] |
k ublížení a zlebčení jména neb vizí dobré pověsti.
|
---|
[27] |
|
---|
[28] |
. Náfek bud Ze se v přítomnosti aneb nepřítomnosti osobě
|
---|
[29] |
aneb osobám děje, to jest, jakž Čechové říkáme, že se z aust
|
---|
[30] |
v uši komu co aneb o někom bez jeho přítomnosti zle mluví:
|
---|
[31] |
když se toliko provede, nářkem zůstane.
|
---|
[32] |
Nářek se děje přítomným i nepřítomným, v vůči i krom voči.
|
---|
[33] |
|
---|
[34] |
l. Za nářek pak slova taková počtena budte, Kdożby komu
|
---|
[35] |
zvádce dával; aneb ho tím nařekl aneb naříkal, že cti aneb po-
|
---|
[36] |
ctivosti nemá; aneb žeby nětco zlého proti své cti učinil; a také
|
---|
[37] |
žeby nétco aukladné aneb podvodné zlého učinil: aneb žeby ne-
|
---|