EN | ES |

Facsimile Lines

1169


< Page >

[1]
20

[2]
byl již dříve mrtev, jak vysvítá z listu probošta Oldřicha k papeži Euge-
[3]
novi IIL,!) neboť papež ten vládl v letech 1145.—1153, a Oldřich zmiňuje
[4]
se tam o předchůdci svém, který také již byl sám psal v záležitosti
[5]
témuž papeži; mimo to píše tam o něm Oldřich již jako o nebožtíku
[6]
(sancte memorie predecessor meus). Ježto v celé řadě listů svých objevuje se
[7]
Oldřich již kolem r. 1154, zemřel Ebervin probošt zajisté již před r. 1153,
[8]
anebo kolem roku toho, a téhož času byl asi zvolen Oldřich, ka-
[9]
novník kláštera steinfeldského, za jeho nástupce a druhého preláta klá-
[10]
šterního.

[11]
Nápadno jest, že se Oldřich ve všech listinách a psaních svých na-
[12]
zývá proboštem steinfeldským, kdežto jiní podobní hodnostáři řádu do-
[13]
stávají titul opatský. Co do titulů představených klášterních nebylo
[14]
u prémonstrátů hned od počátku žádné jednoty, a proto nalézáme tu jak
[15]
probošty tak opaty. Otázku tu, zdánlivě nepatrnou, nicméně podle svě-
[16]
dectví dějin řádových nezřídka důležitou, probral již K. L. Hugo v před-
[17]
mluvě ku svému obrovskému dílu.) Zakladatel řádu, sv. Norbert, nepři-
[18]
kládal si žádného z obou titulů. Nástupce jeho Hugo nazýval se v prvních
[19]
létech vlády své v Prémontré proboštem, ale později opatem, kterého pří-
[20]
kladu mnozí jiní následovali,*) někteří však přece jen při titulu proboštů
[21]
zůstávali. Dle kanovnického práva měli jen mniši opaty, kanovníci probošty.
[22]
Poněvač prémonstráti vznikli jakožto řeholní kanovníci sv. Augustina, tož
[23]
měly kláštery jejich, kanonie zvané, státi vlastně jen pod probošty. Tomu
[24]
však bylo záhy jinak! Za onoho času bylo totiž nesčíslné množství kon-
[25]
gregací řeholních kanovníků, jež všecky následovaly řehole sv. Augustina
[26]
jakožto práporu a odznaku svého; přes to však měla každá kongregace
[27]
své zvláštní zvyky a zařízení, čím se jedna od druhé podstatně lišila. Jeli-
[28]
kož scházelo jim zevnější spojení, jež by bylo ratolesti ty spojilo v jeden
[29]
veliký celek, nedodělaly se nikdy takového vlivu, jako řády mnišské. Jinak
[30]
bylo tomu u prémonstrátů, kteří byli by zajisté sdíleli všeobecný osud
[31]
těchto kanovnických kongregací, kdyby nebyli ihned přijali zevnější po-
[32]
dobu mnišského řádu. Již od svého počátku tvořili řád, výtečně zorganiso-
[33]
vany, s jeneralnim opatem v čele, a stanovy jejich (statuta) podobaly se
[34]
velice přísným pravidlům mnišským, takže často byli zaměňováni s mnichy.
[35]
Slova: mnich a klášter působila toho času tolik na duch a zaznívala ta-
[36]
kovým ladem v ucho lidu, že žáci sv. Norberta, kteří ostatně dobře po-
[37]
chopili podivuhodnou dokonalosť života klášterního, s radostí odkládali
[38]
název kanovníků neb augustiánů a přidali si se zvláštními povinnostmi řádu

[39]
1) Roth 1. c. č. 1. str. 254.

[40]
*) Annal. Praem. I. Praef. Quaest. IX. »Abbatiae et praepositurae ordinis«. Viz
[41]
téZ Fr. Winter, Die Prámonstratenser des zwólften Jahrhunderts (Berlín, 1865),
[42]
str. 232; P. Paulin (Boniface), Catéchisme de l'ordre de Prémontré (Tours 1889)
[43]
str. 225.

[44]
*) Jiż r. 1131 vydal papeź Innocenc II. bullu Hugovi, opatu z Prémontré, a spolu-
[45]
opatüm jeho (Le Paige, Bibl. Praem. ord. str. 622.)


Text viewFacsimile