EN | ES |

Facsimile view

1169


< Page >

20

byl již dříve mrtev, jak vysvítá z listu probošta Oldřicha k papeži Euge- novi IIL,!) neboť papež ten vládl v letech 1145.—1153, a Oldřich zmiňuje se tam o předchůdci svém, který také již byl sám psal v záležitosti témuž papeži; mimo to píše tam o něm Oldřich již jako o nebožtíku (sancte memorie predecessor meus). Ježto v celé řadě listů svých objevuje se Oldřich již kolem r. 1154, zemřel Ebervin probošt zajisté již před r. 1153, anebo kolem roku toho, a téhož času byl asi zvolen Oldřich, ka- novník kláštera steinfeldského, za jeho nástupce a druhého preláta klá- šterního.

Nápadno jest, že se Oldřich ve všech listinách a psaních svých na- zývá proboštem steinfeldským, kdežto jiní podobní hodnostáři řádu do- stávají titul opatský. Co do titulů představených klášterních nebylo u prémonstrátů hned od počátku žádné jednoty, a proto nalézáme tu jak probošty tak opaty. Otázku tu, zdánlivě nepatrnou, nicméně podle svě- dectví dějin řádových nezřídka důležitou, probral již K. L. Hugo v před- mluvě ku svému obrovskému dílu.) Zakladatel řádu, sv. Norbert, nepři- kládal si žádného z obou titulů. Nástupce jeho Hugo nazýval se v prvních létech vlády své v Prémontré proboštem, ale později opatem, kterého pří- kladu mnozí jiní následovali,*) někteří však přece jen při titulu proboštů zůstávali. Dle kanovnického práva měli jen mniši opaty, kanovníci probošty. Poněvač prémonstráti vznikli jakožto řeholní kanovníci sv. Augustina, tož měly kláštery jejich, kanonie zvané, státi vlastně jen pod probošty. Tomu však bylo záhy jinak! Za onoho času bylo totiž nesčíslné množství kon- gregací řeholních kanovníků, jež všecky následovaly řehole sv. Augustina jakožto práporu a odznaku svého; přes to však měla každá kongregace své zvláštní zvyky a zařízení, čím se jedna od druhé podstatně lišila. Jeli- kož scházelo jim zevnější spojení, jež by bylo ratolesti ty spojilo v jeden veliký celek, nedodělaly se nikdy takového vlivu, jako řády mnišské. Jinak bylo tomu u prémonstrátů, kteří byli by zajisté sdíleli všeobecný osud těchto kanovnických kongregací, kdyby nebyli ihned přijali zevnější po- dobu mnišského řádu. Již od svého počátku tvořili řád, výtečně zorganiso- vany, s jeneralnim opatem v čele, a stanovy jejich (statuta) podobaly se velice přísným pravidlům mnišským, takže často byli zaměňováni s mnichy. Slova: mnich a klášter působila toho času tolik na duch a zaznívala ta- kovým ladem v ucho lidu, že žáci sv. Norberta, kteří ostatně dobře po- chopili podivuhodnou dokonalosť života klášterního, s radostí odkládali název kanovníků neb augustiánů a přidali si se zvláštními povinnostmi řádu

1) Roth 1. c. č. 1. str. 254.

*) Annal. Praem. I. Praef. Quaest. IX. »Abbatiae et praepositurae ordinis«. Viz téZ Fr. Winter, Die Prámonstratenser des zwólften Jahrhunderts (Berlín, 1865), str. 232; P. Paulin (Boniface), Catéchisme de l'ordre de Prémontré (Tours 1889) str. 225.

*) Jiż r. 1131 vydal papeź Innocenc II. bullu Hugovi, opatu z Prémontré, a spolu- opatüm jeho (Le Paige, Bibl. Praem. ord. str. 622.)



Text viewManuscript line view