EN | ES |

Facsimile Lines

1169


< Page >

[1]
45

[2]
Třetí a čtvrtý list, jejz Godsalk obdrzel ze Steinfeldu, podává nám
[3]
obraz některých stinných zjevů života klášterního, jež ovšem od nepaměti
[4]
i jinde častěji shledáváme, a jež nikdy nevymizí, pokud i řeholníci budou
[5]
lidé křehcí s lidskými vadami. Zajímavým jest hlavně důraz, s jakým vy-
[6]
stupuje Oldřich, probošt přísný a kázně řeholní milovný, proti zbožnému
[7]
Godšalkovi, příteli svému, jehož osoby si přece velice vážil a jej miloval.

[8]
V jednom listě (č. 16.) dočítáme se o ustrnutí Oldřichově nad jakýmsi
[9]
výstupem, jenž se stal v klášteře želivském. Tam propustil totiž Godšalk
[10]
nějakého nehodného, svárlivého bratra z kláštera a dopsal o tom Oldři-
[11]
chovi. Nad tím užasl Oldřich, maje to za hanu kláštera želivského, ano
[12]
celého řádu prémonstrátského, jako by nebylo pro onoho nešťastníka
[13]
v Želivě příležitosti a vhodného místa k nápravě. Co vlastně člověk ten
[14]
zavinil, nepovídá se, ani jméno jeho není uvedeno. Dříve než sdělil Godšalk
[15]
jednání své v nepříjemném případě tom na Steinfeld, neměii tam ani
[16]
probošt, ani převor !) ani ostatní klášterníci o tom ani tušení a podle jeho
[17]
přání dopsal tedy Oldřich, v celé zemi vážený a známý, několika biskupům,
[18]
opatům i proboštům, co o tom soudí. Z těch odpověděli mu někteří, divíce
[19]
se nemírné snad přísnosti Godšalkově a litujíce vinníka, slabého starce, jenž
[20]
byl v nejhorším počasí vypuzen z kláštera želivského, jako by opat jeho
[21]
spíše po zahynutí jeho toužil, než po nápravě. Ze slov Oldřichových jest
[22]
patrno, že se bál kritiky veřejnosti, jež ráda mluví o činech lidských, a
[23]
jíž neujde ani samota klášterní. Obávaje se vším právem, že by se mohly
[24]
později Godšalkovi, muži tak zbožnému a zaslouzilému, diti predhûzky
[25]
necitelnosti a mstivosti, napominal k milosrdenství a lásce, jež mnohý, jinak
[26]
nepředložený čin proměňuje rázem v dobrý skutek. Čas, kdy byl list napsán,
[27]
a výsledek naučení těch nejsou známy.

[28]
Z jiného opět listu (č. 17.) poznáváme několik řeholníků želivských,
[29]
rodáků z Němec, kteří byli nespokojeni v klášteře a přišli proto k Oldři-
[30]
chovi žalovat, nesouce mu zároveň dopis opata Godšalka. Není nikterak
[31]
zapotřebí mysliti si, že by klášterníci tito byli nespokojeni s vládou God-
[32]
šalkovou, nebo že by žaloby jejich podivné jaksi světlo vrhaly na slavného
[33]
opata našeho. Byli Němci, kteří nemohli si v Želivě zvyknouti, a před-
[34]
stírali proto Oldřichovi všelikým zpisobem (mzu/tas occastones), że tam ne-
[35]
mohou vydržeti. Ani slova »intuitu pietatis«, t. j. »pro spásu duše<«, ne-
[36]
vyvrátí mínění našeho oproti výroku, jako by snad byly pomé:y konventu
[37]
želivského neutěšené a rozhárané, jelikož lidé jen nějak nespokojení vůbec
[38]
nesnadno naleznou v každém klášteře spásu duše své, po níž ve světě
[39]
toužili. Konečně kde by nebylo nespokojencüv?

[40]
Probošt Oldřich uvážil důkladně námitky nespokojených řeholníků.
[41]
Moudrému muži tomu byla zajisté spokojenost poddaných nade všecko.

[42]

[43]
1) Převor ten slul Warner. Přichází jako převor též r. 1163. (Annalen des hist.
[44]
Vereines für den Niederrhein IX. 255.) a stal se později nástupcem Oldfichovym. Cf.
[45]
Zeitschrift des Aachener Geschichtsvereins XVIII. 352., Nr. 61.


Text viewFacsimile