EN | ES |

Facsimile view

1169


< Page >

45

Třetí a čtvrtý list, jejz Godsalk obdrzel ze Steinfeldu, podává nám obraz některých stinných zjevů života klášterního, jež ovšem od nepaměti i jinde častěji shledáváme, a jež nikdy nevymizí, pokud i řeholníci budou lidé křehcí s lidskými vadami. Zajímavým jest hlavně důraz, s jakým vy- stupuje Oldřich, probošt přísný a kázně řeholní milovný, proti zbožnému Godšalkovi, příteli svému, jehož osoby si přece velice vážil a jej miloval.

V jednom listě (č. 16.) dočítáme se o ustrnutí Oldřichově nad jakýmsi výstupem, jenž se stal v klášteře želivském. Tam propustil totiž Godšalk nějakého nehodného, svárlivého bratra z kláštera a dopsal o tom Oldři- chovi. Nad tím užasl Oldřich, maje to za hanu kláštera želivského, ano celého řádu prémonstrátského, jako by nebylo pro onoho nešťastníka v Želivě příležitosti a vhodného místa k nápravě. Co vlastně člověk ten zavinil, nepovídá se, ani jméno jeho není uvedeno. Dříve než sdělil Godšalk jednání své v nepříjemném případě tom na Steinfeld, neměii tam ani probošt, ani převor !) ani ostatní klášterníci o tom ani tušení a podle jeho přání dopsal tedy Oldřich, v celé zemi vážený a známý, několika biskupům, opatům i proboštům, co o tom soudí. Z těch odpověděli mu někteří, divíce se nemírné snad přísnosti Godšalkově a litujíce vinníka, slabého starce, jenž byl v nejhorším počasí vypuzen z kláštera želivského, jako by opat jeho spíše po zahynutí jeho toužil, než po nápravě. Ze slov Oldřichových jest patrno, že se bál kritiky veřejnosti, jež ráda mluví o činech lidských, a jíž neujde ani samota klášterní. Obávaje se vším právem, že by se mohly později Godšalkovi, muži tak zbožnému a zaslouzilému, diti predhûzky necitelnosti a mstivosti, napominal k milosrdenství a lásce, jež mnohý, jinak nepředložený čin proměňuje rázem v dobrý skutek. Čas, kdy byl list napsán, a výsledek naučení těch nejsou známy.

Z jiného opět listu (č. 17.) poznáváme několik řeholníků želivských, rodáků z Němec, kteří byli nespokojeni v klášteře a přišli proto k Oldři- chovi žalovat, nesouce mu zároveň dopis opata Godšalka. Není nikterak zapotřebí mysliti si, že by klášterníci tito byli nespokojeni s vládou God- šalkovou, nebo že by žaloby jejich podivné jaksi světlo vrhaly na slavného opata našeho. Byli Němci, kteří nemohli si v Želivě zvyknouti, a před- stírali proto Oldřichovi všelikým zpisobem (mzu/tas occastones), że tam ne- mohou vydržeti. Ani slova »intuitu pietatis«, t. j. »pro spásu duše<«, ne- vyvrátí mínění našeho oproti výroku, jako by snad byly pomé:y konventu želivského neutěšené a rozhárané, jelikož lidé jen nějak nespokojení vůbec nesnadno naleznou v každém klášteře spásu duše své, po níž ve světě toužili. Konečně kde by nebylo nespokojencüv?

Probošt Oldřich uvážil důkladně námitky nespokojených řeholníků. Moudrému muži tomu byla zajisté spokojenost poddaných nade všecko.

1) Převor ten slul Warner. Přichází jako převor též r. 1163. (Annalen des hist. Vereines für den Niederrhein IX. 255.) a stal se později nástupcem Oldfichovym. Cf. Zeitschrift des Aachener Geschichtsvereins XVIII. 352., Nr. 61.



Text viewManuscript line view