EN | ES |

Facsimile Lines

1169


< Page >

[1]
36

[2]
steinfeldského ke šťastnému výsledku protivenství, jež stihla biskupa olo-
[3]
muckého, a o přímluvě za opata prémonstrátského Rainera, jenž v úřadě
[4]
svém neměl valně štěstí. Jako v obou druhých psaních, naříká i zde Oldřich
[5]
biskupovi na chorobu svoji, jež mu nedovoluje urovnati osobně nesnadnou
[6]
záležitost řádovou a poukazuje na zkušeného opata Gezu ze Strahova.
[7]
Biskup Jan výslovně jmenován jest zde údem fádu prémonstrátského (»circa
[8]
ordinem, quem professi estis«), a tak není Zádné pochybnosti o správnosti
[9]
listu tohoto. Skoda jen, Ze nelze jistě říci, kterého biskupa se týká list ten,
[10]
neboť seděli toho času na biskupském stolci olomuckém dva Janové po
[11]
sobě, obadva ze řádu prémonstrátův. Hned po smrti přeslavného Jindřicha
[12]
Zdíka (1150., 25. června) jmenován byl ještě před pohřbem jeho Jan III.
[13]
od vévody Vladislava za nástupce jeho a posvěcen byl téhož roku od
[14]
Jindřicha, arcibiskupa mohučského. Kanovník Vincenc i mnich sázavský
[15]
výslovně nazývají biskupa Jana řeholním kanovníkem prémonstrátským ze
[16]
Strahova. !) Za tohoto biskupa vznikl prémonstrátský klášter v Hradišti
[17]
u Olomouce, jehož si byl již předchůdce jeho tak snažně přál. Týž biskup
[18]
staral se pilně o zbožná nadání, jež určena byla za předchůdce jeho Zdíka
[19]
i rodiče jeho, jak vyplývá z listu želivského opata Godšalka r. 1151.?)
[20]
Jan III. zemřel 19. února 1157., a nástupcem jeho jmenován byl Jan IV.
[21]
Holý (1157.—1172.), opět ze řádu prémostrátského, dosud opat kláštera
[22]
litomyšlského.%) Kdyby lépe znám byl rok úmrtí opata strahovského Gezy,
[23]
jemuž probošt Oldřich podobné psaní psal stran opata Rainera, tož bylo
[24]
by snáze možno určiti, kterého biskupa Jana pisatel prosil za pomoc a
[25]
radu. Nesprávně však poznačuje F. W. E. Roth ve svém vydání listů Oldři-
[26]
chových (č. 20.) biskupa moravského Jana bez přídavku a s chybným leto-
[27]
počtem 1150—1172.

[28]
Jako biskupové Daniel v Praze a Jan v Olomouci přišli ve vrchní
[29]
duchovní správě své církve českomoravské často do styků s proboštem
[30]
steinfeldským Oldřichem, tak bylo tomu ještě více u opatů mladých klá-
[31]
šterů našich, kteří udržovali s mateřincem svým čilou korespondenci a ča-
[32]
stěji se i s probošty tamními scházívali. Věc sama leží na snadě. Prémon-
[33]
strátům v Čechách a na Moravě scházela tehdy ještě ústřední zařízení,
[34]
zvláštní cirkarie začala se teprve tvořiti, a proto platila dosud práva otce-
[35]
opata steinfeldského. Pilný čtenář listin a kronik klášterních musí doznati,
[36]
pozoruje rozvoj řádu, že dovedli preláti steinfeldští vybírati pro nové klá-
[37]
štery naše za opaty muže rázné a důmyslné, již zvěčnili jméno svoje
[38]
v dějinách národu. V první řadě stojí známý již Gezo (Geizo, Giezo),
[39]
první opat strahovský, před tím kanovník-kustos při dómu v Kolíně nad
[40]
Rýnem, kdysi muž bohatý a rozkoší milovný, po obrácení svém následkem

[41]
1) Fontes Rer. Boh. II. 420 a 263. Viz též Historiae et annales Windberg. ad a
[42]
1167 (Mon. German. XVII. 562).

[43]
*) Boczek, Cod. Dipl Morav. I. 264. п. 286, mylně k r. 1152. Fontes
[44]
l c. 491.

[45]
*) Mon. Boic. XIV. 96.


Text viewFacsimile