EN | ES |

Facsimile Lines

1145


< Page >

[1]
obsah. Knihy staly se i s chrámem Apollovým r. 83 pred
[2]
Kr. obětí požáru; ale z rozličných zbytků a z ústního podání
[3]
(zvláště v Malé Asii) sestaveny byly knihy nové, které teprve
[4]
začátkem 5. století po Kr. za své vzaly.

[5]
Od těchto kněh Sibylinských zcela rozdílným jest proroctví
[6]
Sibvlinské, zachované podnes. Ono obsahuje dvanáct kněh
[7]
Sestimérem (hexametrem) v jazyku feckém psanych, jež slo-
[8]
ženy jsou za časů křesťanských mezi prvním a čtvrtým sto-
[9]
letím, Zpěvy (neb knihy) ty však nejsou od jedné osoby
[10]
sepsdny, nýbrž od více osob neznámých; pisateli některých částí
[11]
Буй židé, některých částí opět křesťané. Zmínky o proroctvích
[12]
těchto nalézáme již u některých spisovatelů církev. (na . u sv,
[13]
Augustina); ano církev samu někdy proroctví tato schvalovala,
[14]
někdy opět zavrhovala. V těchto knihách mají základ svůj všecka
[15]
proroctví Sibylinská, která ve všech téměř jazycích nalézáme;
[16]
nejprve zpracována byla v jazyku latinském, z něhož do-
[17]
stala se do řeči obecného lidu. K rozšíření těchto proroctví
[18]
ovšem velikou měrou přispěl směr vzdělanosti středověké,
[19]
kdy všecko více v horování náboženském sobě libovalo,
[20]
dle dávných proroctví příchod Mesiášův a jeho království
[21]
očekávajíc. Když blížilo se první 1000letí, bylo uchvâceno
[22]
křesťansivo záchvatem takovým; a když i očekávání príchodu
[23]
pozemského království Kristova se nevyplnilo, nezanikla naděje
[24]
tato, častěji ještě sc probouzejic. Byl to tak zvaný chilias-
[25]
mus, k némuz samo sv. Písmo dalo příčinu, že lidé hlou-
[26]
bajíce neustále v Písmě svatém neustále živili myšlenku
[27]
tuto. V Čechách by! to Jan Milič a Matěj z Janova, kteří
[28]
přišťi k tomu náhledu, že již Antikrist na zemi dlí; ovšem byl
[29]
onen o něčem lepším ještě na dvoře papežském poučen.
[30]
Ve Francii vystoupil v podobném směru Jean de la Roche-
[31]
taillée n. Roquetallade, frantiikán kláitera Aurillac-skélio. Teu
[32]
ve svých kázáních nejen trestal nepravosti kněžské, ale
[33]
předpovídal, že Bůh je navštíví tresty a že papeži bo-
[34]
hatství jeho světskými osobami odňato bude. Pro své řeči

[35]
2


Text viewFacsimile