[1] |
obsah. Knihy staly se i s chrámem Apollovým r. 83 pred
|
---|
[2] |
Kr. obětí požáru; ale z rozličných zbytků a z ústního podání
|
---|
[3] |
(zvláště v Malé Asii) sestaveny byly knihy nové, které teprve
|
---|
[4] |
začátkem 5. století po Kr. za své vzaly.
|
---|
[5] |
Od těchto kněh Sibylinských zcela rozdílným jest proroctví
|
---|
[6] |
Sibvlinské, zachované až podnes. Ono obsahuje dvanáct kněh
|
---|
[7] |
Sestimérem (hexametrem) v jazyku feckém psanych, jež slo-
|
---|
[8] |
ženy jsou za časů křesťanských mezi prvním a čtvrtým sto-
|
---|
[9] |
letím, Zpěvy (neb knihy) ty však nejsou od jedné osoby
|
---|
[10] |
sepsdny, nýbrž od více osob neznámých; pisateli některých částí
|
---|
[11] |
Буй židé, některých částí opět křesťané. Zmínky o proroctvích
|
---|
[12] |
těchto nalézáme již u některých spisovatelů církev. (na př. u sv,
|
---|
[13] |
Augustina); ano církev samu někdy proroctví tato schvalovala,
|
---|
[14] |
někdy opět zavrhovala. V těchto knihách mají základ svůj všecka
|
---|
[15] |
proroctví Sibylinská, která ve všech téměř jazycích nalézáme;
|
---|
[16] |
nejprve zpracována byla v jazyku latinském, z něhož do-
|
---|
[17] |
stala se do řeči obecného lidu. K rozšíření těchto proroctví
|
---|
[18] |
ovšem velikou měrou přispěl směr vzdělanosti středověké,
|
---|
[19] |
kdy všecko více v horování náboženském sobě libovalo,
|
---|
[20] |
dle dávných proroctví příchod Mesiášův a jeho království
|
---|
[21] |
očekávajíc. Když blížilo se první 1000letí, bylo uchvâceno
|
---|
[22] |
křesťansivo záchvatem takovým; a když i očekávání príchodu
|
---|
[23] |
pozemského království Kristova se nevyplnilo, nezanikla naděje
|
---|
[24] |
tato, častěji ještě sc probouzejic. Byl to tak zvaný chilias-
|
---|
[25] |
mus, k némuz samo sv. Písmo dalo příčinu, že lidé hlou-
|
---|
[26] |
bajíce neustále v Písmě svatém neustále živili myšlenku
|
---|
[27] |
tuto. V Čechách by! to Jan Milič a Matěj z Janova, kteří
|
---|
[28] |
přišťi k tomu náhledu, že již Antikrist na zemi dlí; ovšem byl
|
---|
[29] |
onen o něčem lepším ještě na dvoře papežském poučen.
|
---|
[30] |
Ve Francii vystoupil v podobném směru Jean de la Roche-
|
---|
[31] |
taillée n. Roquetallade, frantiikán kláitera Aurillac-skélio. Teu
|
---|
[32] |
ve svých kázáních nejen trestal nepravosti kněžské, ale
|
---|
[33] |
předpovídal, že Bůh je navštíví tresty a že papeži bo-
|
---|
[34] |
hatství jeho světskými osobami odňato bude. Pro své řeči
|
---|
[35] |
2
|
---|