Facsimile view
1145
obsah. Knihy staly se i s chrámem Apollovým r. 83 pred
Kr. obětí požáru; ale z rozličných zbytků a z ústního podání
(zvláště v Malé Asii) sestaveny byly knihy nové, které teprve
začátkem 5. století po Kr. za své vzaly.
Od těchto kněh Sibylinských zcela rozdílným jest proroctví
Sibvlinské, zachované až podnes. Ono obsahuje dvanáct kněh
Sestimérem (hexametrem) v jazyku feckém psanych, jež slo-
ženy jsou za časů křesťanských mezi prvním a čtvrtým sto-
letím, Zpěvy (neb knihy) ty však nejsou od jedné osoby
sepsdny, nýbrž od více osob neznámých; pisateli některých částí
Буй židé, některých částí opět křesťané. Zmínky o proroctvích
těchto nalézáme již u některých spisovatelů církev. (na př. u sv,
Augustina); ano církev samu někdy proroctví tato schvalovala,
někdy opět zavrhovala. V těchto knihách mají základ svůj všecka
proroctví Sibylinská, která ve všech téměř jazycích nalézáme;
nejprve zpracována byla v jazyku latinském, z něhož do-
stala se do řeči obecného lidu. K rozšíření těchto proroctví
ovšem velikou měrou přispěl směr vzdělanosti středověké,
kdy všecko více v horování náboženském sobě libovalo,
dle dávných proroctví příchod Mesiášův a jeho království
očekávajíc. Když blížilo se první 1000letí, bylo uchvâceno
křesťansivo záchvatem takovým; a když i očekávání príchodu
pozemského království Kristova se nevyplnilo, nezanikla naděje
tato, častěji ještě sc probouzejic. Byl to tak zvaný chilias-
mus, k némuz samo sv. Písmo dalo příčinu, že lidé hlou-
bajíce neustále v Písmě svatém neustále živili myšlenku
tuto. V Čechách by! to Jan Milič a Matěj z Janova, kteří
přišťi k tomu náhledu, že již Antikrist na zemi dlí; ovšem byl
onen o něčem lepším ještě na dvoře papežském poučen.
Ve Francii vystoupil v podobném směru Jean de la Roche-
taillée n. Roquetallade, frantiikán kláitera Aurillac-skélio. Teu
ve svých kázáních nejen trestal nepravosti kněžské, ale
předpovídal, že Bůh je navštíví tresty a že papeži bo-
hatství jeho světskými osobami odňato bude. Pro své řeči
2