EN | ES |

Facsimile Lines

1138


< Page >

[1]
Dueritim pramenem pro déjepisce jsou tak zvané
[2]
paměti nebo memoiry, Jichż cena ovšem dle toho roste,
[3]
jak osoba, která zápisky své zaznamenala, blíže neb dále
[4]
u děje samého stála aneb snad v událostech samých se
[5]
súčastnila. Často nám memoiry ovšem jen osobní náhledy
[6]
a domněnky podávají, a tu právě přispívají k tomu, aby-
[7]
chom poznali, kterak jednotlivé osoby neb třídy smýšleli, a
[8]
jaké pohnůtky a úmysly při událostech těch hlavní vůdcové
[9]
měli. Na dějepisci potom záleží, aby se dopídil čiré pravdy,
[10]
odstraňuje všecky osobní, někdy i nepravé náhledy právě
[11]
tak, jako to činiti musí s rozličnými kronikami. Literatura
[12]
naše i v tomto ohledu nestoji nikterak za literaturami
[13]
ostatních národů. Ve Francii počalo toto odvětví dějepisu
[14]
kvesti teprve během XVII. století, a dosáhlo svého vrchole
[15]
ve století předešlém, právě tak jako v sousední nám Polsce.
[16]
U nás hned začátkem XVI. století objevují se paměti neb
[17]
kronika Bartoše písaře, a počet těchto roste čím dále tím
[18]
více, čemuž ovšem tehdejší stav politický mnoho byl nápo-
[19]
mocen. Uvádíme zde toliko nevydané dosud paměti Jana
[20]
Zajíce z Hazmburka '*), paměti Sixta z Ottersdorfu, rodiny
[21]
Dačických a Viléma Slavaty.

[22]
Neznámými dosud jsou zápisky Václava Rosy, kněze
[23]
utrakvistického. Jméno muže tohoto ovšem není neznamým;
[24]
neboť již Denis ve svém spise: Codices manuscripti theo-
[25]
logici bibliothecae palatinae vindobonensis. Vindobonae.
[26]
1795. Vol. I. Pars IIL str. 2631. a následujici, vyslovuje
[27]
se o knězi tomto s podivenim, že tolik rukopisů sám
[28]
jediný nashromáždil; ale i Denis ještě nevěděl, nepro-
[29]
hlédnuv bedlivěji rukopisův jeho a neznaje česky, že by
[30]
ještě něco jiného kromě několika českých a latinsko-
[31]
českých kázaní byl napsal. K jeho chvále však budiž řečeno,

[32]

[33]
1) Paměti tyto připravují se k tisku, a budou bohdá během tohoto
[34]
roku vydány.
[35]
1*


Text viewFacsimile