Facsimile view
1138
Dueritim pramenem pro déjepisce jsou tak zvané
paměti nebo memoiry, Jichż cena ovšem dle toho roste,
jak osoba, která zápisky své zaznamenala, blíže neb dále
u děje samého stála aneb snad v událostech samých se
súčastnila. Často nám memoiry ovšem jen osobní náhledy
a domněnky podávají, a tu právě přispívají k tomu, aby-
chom poznali, kterak jednotlivé osoby neb třídy smýšleli, a
jaké pohnůtky a úmysly při událostech těch hlavní vůdcové
měli. Na dějepisci potom záleží, aby se dopídil čiré pravdy,
odstraňuje všecky osobní, někdy i nepravé náhledy právě
tak, jako to činiti musí s rozličnými kronikami. Literatura
naše i v tomto ohledu nestoji nikterak za literaturami
ostatních národů. Ve Francii počalo toto odvětví dějepisu
kvesti teprve během XVII. století, a dosáhlo svého vrchole
ve století předešlém, právě tak jako v sousední nám Polsce.
U nás hned začátkem XVI. století objevují se paměti neb
kronika Bartoše písaře, a počet těchto roste čím dále tím
více, čemuž ovšem tehdejší stav politický mnoho byl nápo-
mocen. Uvádíme zde toliko nevydané dosud paměti Jana
Zajíce z Hazmburka '*), paměti Sixta z Ottersdorfu, rodiny
Dačických a Viléma Slavaty.
Neznámými dosud jsou zápisky Václava Rosy, kněze
utrakvistického. Jméno muže tohoto ovšem není neznamým;
neboť již Denis ve svém spise: Codices manuscripti theo-
logici bibliothecae palatinae vindobonensis. Vindobonae.
1795. Vol. I. Pars IIL str. 2631. a následujici, vyslovuje
se o knězi tomto s podivenim, že tolik rukopisů sám
jediný nashromáždil; ale i Denis ještě nevěděl, nepro-
hlédnuv bedlivěji rukopisův jeho a neznaje česky, že by
ještě něco jiného kromě několika českých a latinsko-
českých kázaní byl napsal. K jeho chvále však budiž řečeno,
1) Paměti tyto připravují se k tisku, a budou bohdá během tohoto
roku vydány.
1*