[1] |
|
---|
[2] |
Legenda o svaté Kateřině, kterou zde vydáváme, patří
|
---|
[3] |
k nejlepším výtvorům staročeské epické poesie. Její vý-
|
---|
[4] |
znam je tím větší, že jediné dvě české epické skladby stře-
|
---|
[5] |
dověké, jež by s ní mohly závoditi o prvenství, totiž Ale-
|
---|
[6] |
xandreis a cyklus apokryfních legend z počátku XIV. sto-
|
---|
[7] |
letí, jsou dochovány jen zlomkovitě; hodnota ostatních
|
---|
[8] |
našich básní výpravných je daleko menší, jejich ráz zcela
|
---|
[9] |
určuje tendence didaktická nebo mají povahu jen zábav-
|
---|
[10] |
né beletrie. I kdybychom však měli obě tyto básně celé a
|
---|
[11] |
mohli je tedy úplně srovnávati s naší legendou svatoka-
|
---|
[12] |
teřinskou, nebyla by jimi zastíněna, neboť představuje
|
---|
[13] |
epiku jiného druhu, prostoupenou prvky dramatickými
|
---|
[14] |
a lyrickými, jaké zcela chybějí apokryfům a Alexandrei-
|
---|
[15] |
dě, v nichž proud názorného a konkretního vyprávění
|
---|
[16] |
častěji přerušují jen reflexe autorů, kterých zase nenalé-
|
---|
[17] |
|
---|
[18] |
Skladatel, od něhož legenda pochází, není znám; jeho dí-
|
---|
[19] |
lo se zachovalo v jediném opise z doby asi okolo r. 1400,
|
---|
[20] |
jenž neuvádí jména autorova. Anonymita, tak příznač-
|
---|
[21] |
ná pro naši nejstarší literaturu, zahaluje před námi i je-
|
---|
[22] |
ho osobnost. Můžeme o něm říci jen to, co se dá vyčísti
|
---|
[23] |
z jeho díla: vysoká umělecká úroveň skladby naznačuje,
|
---|
[24] |
že se zabýval literaturou soustavněji, ač ovšem nelze roz-
|
---|
[25] |
hodnouti, bylo-li skládání básní jeho jediným povoláním;
|
---|
[26] |
měl značné vzdělání (především ovládal dobře latinu),
|
---|
[27] |
které se neomezovalo jen na látku náboženskou, ale za-
|
---|
[28] |
hrnovalo i náměty světské, jak dokazuje obratné použití
|
---|
[29] |
motivu milostného nápoje z Tristana a Isoldy a znalost
|
---|
[30] |
světské lyriky, dosvědčená hlavně aplikací milostné sym-
|
---|
[31] |
boliky barev při vylíčení Kateřininých muk. Celkový tón
|
---|