[1] |
Proto lze nadměrné užívání přímé řeči chápati též jako
|
---|
[2] |
projev autorovy snahy, předvésti posluchačstvu líčený
|
---|
[3] |
děj co možná objektivně, bezprostředně, bez zprostřed-
|
---|
[4] |
kující účasti vypravěčovy. Ze stejné pohnutky vyplynu-
|
---|
[5] |
lo, že básník nelíčí na příklad krutost Maxenciovu nebo
|
---|
[6] |
krásu Kateřininu sám, ale znázorňuje jejich velikost účin-
|
---|
[7] |
kem, jaký měly na druhé lidi. Vedle toho přímá řeč po-
|
---|
[8] |
skytovala také mnohem lepší příležitost než souvislý a ni-
|
---|
[9] |
čím nepřerušovaný proud vyprávění k docílení intonač-
|
---|
[10] |
ní rozmanitosti a tím i působivosti skladby.
|
---|
[11] |
Příběh světice, jak jej nacházíme v latinské próze, vychá-
|
---|
[12] |
zí tedy v naší básni z rukou autorových přetvořen v sku-
|
---|
[13] |
tečněživé umělecké dílo a obohacen řadou nových prvků,
|
---|
[14] |
z nichž možno připomenouti ještě lyrisující partie, vnějš-
|
---|
[15] |
ně vyznačené obyčejně anaforami, obsažené ve většině
|
---|
[16] |
rozsáhlejších promluv o Bohu nebo v Kateřininých mod-
|
---|
[17] |
litbách. Právě toto citové zaujetí, jež autor dovedl sděli-
|
---|
[18] |
ti hlavním představitelům křesťanství, poustevníkovi a
|
---|
[19] |
Kateřině, ukazuje, že se báseň právem klade do doby,
|
---|
[20] |
kdy se i v Čechách projevuje zvýšené úsilí po prohlou-
|
---|
[21] |
beném a zintensivněném, vpravdě křesťanském životě.
|
---|
[22] |
Na stejnou dobu poukazuje ostatně také bohatý a složi-
|
---|
[23] |
tý jazyk básně, kterým její skladatel vládne vpravdě mis-
|
---|
[24] |
trovsky. V legendě nacházíme poměrně značný počet slov,
|
---|
[25] |
s nimiž se v jiných textech nesetkáváme buď vůbec nebo
|
---|
[26] |
jen ojediněle a jejichž významu se bylo možno dobrati
|
---|
[27] |
teprve obtížnou a dlouhotrvající analysou; v několika pří-
|
---|
[28] |
padech nebyl ostatně až dosud bezpečně zjištěn. Někte-
|
---|
[29] |
rá z takových slov nutno považovati nepochybně za no-
|
---|
[30] |
votvary našeho autora. Toto lexikální bohatství přispívá
|
---|
[31] |
značnou měrou k tomu, že četba legendy není pro novo-
|
---|
[32] |
dobého čtenáře nikterak snadná. Ještě větší význam než
|
---|
[33] |
velkou slovní zásobou má však pro nás báseň pro obrat-
|
---|
[34] |
14
|
---|