[1] |
teřininy lásky i do druhé části tím, že barvy ran, způso-
|
---|
[2] |
bených světici bičováním, vysvětluje po způsobu oblíbe-
|
---|
[3] |
ném v pozdější středověké milostné poesii středoevrop-
|
---|
[4] |
ské jako znaky její lásky: Toť tu dle svého pfietele [z festi
|
---|
[5] |
barev čistá mesla|u věrnéj milosti nesla, |jakož věrná mi-
|
---|
[6] |
lá svého| nositi jmá dle milého (v. 2301-5). Vytyká-li se
|
---|
[7] |
někdy, že tato láska se vyznačuje rysy příliš světskými,
|
---|
[8] |
přehlíží se při tom, že středověcí duchovní a zejména
|
---|
[9] |
mystičtí spisovatelé rádi užívají výrazů běžných v svět-
|
---|
[10] |
ské milostné poesii (celé terminologie dvorské lásky) pro
|
---|
[11] |
vyjádření citu zcela duchovního; stačí tu odkázati na
|
---|
[12] |
Mechtildu magdeburskou a Jindřicha Susa. Nelze se te-
|
---|
[13] |
dy zarážeti ani nad užitím milostné symboliky barev ani
|
---|
[14] |
nad tím, že Kristu, oslovujícímu Kateřinu, jsou vložena
|
---|
[15] |
do úst slova, jež by se úplně hodila do světské milostné
|
---|
[16] |
písně (v. 1067 n., 3412 n.). Zasluhuje však pozornosti, že
|
---|
[17] |
český básník svým postupem i vnitřně sjednotil obě slož-
|
---|
[18] |
ky skladby, připojené k sobě v latinské legendě jen me-
|
---|
[19] |
chanicky; stejný význam má také odkaz na bezvýsledné
|
---|
[20] |
ucházení Maxenciova syna o ruku Kateřininu, vložený
|
---|
[21] |
do druhé části (v. 1275-6). Dobrý smysl komposiční, vy-
|
---|
[22] |
značující vůbec celou skladbu, projevuje se u našeho au-
|
---|
[23] |
tora i v tom, že na počátek básně položil charakteristiku
|
---|
[24] |
císaře Maxencia, který v prvé části legendy vůbec činně
|
---|
[25] |
nevystupuje (jeho jméno se objevuje jen v souvislosti
|
---|
[26] |
s Kostem a potom při námluvách synových, jež však ne-
|
---|
[27] |
mají samostatného významu a slouží jen k motivaci ná-
|
---|
[28] |
vštěvy u poustevníka) a teprve v druhé se stává vedle svě-
|
---|
[29] |
tice hlavním činitelem. Jak velký význam básník sám mo-
|
---|
[30] |
tivu Kateřininy lásky připisoval, je patrno ze skutečno-
|
---|
[31] |
sti, že v souvislosti s ním vypracoval jediná dvě podrobná
|
---|
[32] |
názorná líčení, jež samostatně do skladby vložil, totiž po-
|
---|
[33] |
pis dějiště mystických zásnub světice s Kristem a popis
|
---|
[34] |
II
|
---|