[1] |
př., jak si císař Maxencius, zdrcený konversí mistrů, utí-
|
---|
[2] |
rá pot s čela, nebo Kateřina před popravou si zachycuje
|
---|
[3] |
a odhrnuje s šíje vlasy). Takové projevy konkretního ná-
|
---|
[4] |
zoru zasluhují tím větší pozornosti, že básník celkově ne-
|
---|
[5] |
projevuje velkou zálibu v podrobném popisu, ať již jde
|
---|
[6] |
o prostředí, v němž se děj odehrává, nebo děj sám nebo
|
---|
[7] |
zevnějšek jednotlivých postav. Nepodává ostatně ani sku-
|
---|
[8] |
tečného popisu krásy Kateřininy, ačkoliv by jej bylo snad-
|
---|
[9] |
no možno sestaviti z rysů, připomenutých příležitostně
|
---|
[10] |
v souvislosti s dějem. 'I'oto počínání lze vysvětliti zcela
|
---|
[11] |
dobře přesvědčením ve středověku obecným, že zevnější
|
---|
[12] |
podoba nevyjadřuje nutně podstatu věci nebo člověka.
|
---|
[13] |
Autor se spokojuje náznakem, vytčením hlavního znaku,
|
---|
[14] |
a ponechává podrobné dokreslení scény nebo postavy
|
---|
[15] |
vlastní fantasii posluchačově či čtenářově. Opora, kterou
|
---|
[16] |
básník poskytuje obrazivosti svého obecenstva, bývá ně-
|
---|
[17] |
kdy zcela nepatrná; tak i v proslulém popise síně, v níž si
|
---|
[18] |
Kristus zasnubuje Kateřinu, chybí údaj o tvaru místno-
|
---|
[19] |
sti (básník si ji asi představoval kruhovitou) a také skuteč-
|
---|
[20] |
nosti, že Kristus tu vystupuje v podobě dospělého muže,
|
---|
[21] |
nikoli děťátka jako v prvém Kateřinině vidění, se musí-
|
---|
[22] |
me jen dohadovati, text jí výslovně nekonstatuje.
|
---|
[23] |
Latinská předloha legendy se skládá ze dvou částí dosti
|
---|
[24] |
různorodých; prvá z nich, vzniklá později, obsahuje to-
|
---|
[25] |
liko vylíčení Kateřininy konverse, jádro druhé tvoří její
|
---|
[26] |
vítězství v disputaci s představiteli pohanské učenosti; je
|
---|
[27] |
tu obsažen také obšírný popis mučení, ten se však přimy-
|
---|
[28] |
ká těsně k běžnému legendárnímu schematu. Cítění na-
|
---|
[29] |
šeho básníka byla nepochybně bližší prvá část, vysvětlu-
|
---|
[30] |
jící obrácení Kateřinino jako důsledek její lásky ke Kris-
|
---|
[31] |
tu, v počátcích zcela světské, ale vyspívající rychle v pra-
|
---|
[32] |
vou a činnou lásku k Bohu zcela podle náboženských před-
|
---|
[33] |
pisu (viz verše 1100-1109). Básník vnesl tento motiv Ka-
|
---|
[34] |
IO
|
---|