EN | ES |

Facsimile Lines

1127


< Page >

[1]
60 A. XXXIII. Dopisy Karla ze Žerotína

[2]
z celé Evropy, proto vydržoval si zpravodaje a dával si posílati psané noviny. Cesarovi
[3]
Calandrinimu v Norimberce píše dne !. listopadu 1601, že , kterak žádostiv jest védéti, co
[4]
se děje ve světě, a protož aby mu vyhledal osobu pilnou a dychtivou novinek, která by mu
[5]
každého týhodne písemně na způsob novinářův italských posílala zprávy o tom, co se děje
[6]
a co znamenitějšího se jedná, mezi knížaty, v obcích svobodných v Německu. Pro do-
[7]
mácnost objednává si obrazy, kopie z hlavního chrámu Dijonského ; shání ve l'rancii podobizny
[8]
Karla Velkého a potomků jeho, též Gastona de Foix pána z Aubigny (z doby Ludvíka XIL),
[9]
Gersona, Julia Cesara a jiných více; žádá o zaslání několika italských mluvnic, slovníků pro
[10]
svá pažata; posílá peníze na zakoupení atlasu Merkatorova k budoucimu trhu Frankfurtskému ;
[11]
vyptává se, kde zůstává přeznamenitý a výtečný theolog i filosof Otto Casmann; uhrazuje
[12]
útraty pohřební někdejšího svého vychovatele Vavřince Circlera; dává naučení mladým pánům,
[13]
kteříž cestovali po Evropě: Vilímu Slavatovi, Zdeňkovi z Roupova a j.; chválí Janovi z Kounic
[14]
jeho pilnost i napomíná ho k vytrvalosti, aby vyspěl v muže vlasti: oblíbeného a užitečného.
[15]
Učiteli Karla ml. z Žerotína dává napomenutí, aby měl o něho péči, poněvadž považuje ho za
[16]
syna svého; těší se tomu, že Vilém z Žerotína šťastně vrátil se do Paříže z Anglie a Skotska,
[17]
že na cestě přivětivě přijali ho někteří vynikající mužové, neboť předním účelem cesty jeho
[18]
jest, aby nabyl vědomosti, znalosti jazyků, pěkných způsobů, aby seznámil se s vynikajícími
[19]
lidmi a nikoliv aby jen prohlížel stavby, obrazy, sochy a podobné.

[20]
Zajímavé jsou zprávy, když potřetí připravoval se k svatbě, aby nezemřel bez dědiců.
[21]
Vyvolenou byla sestra Albrechta z Waldšteina Kateřina Anna. K sňatku, jenž vykonán dne
[22]
24. srpna 1604, objednával v Italii vůz pro šest osob vyložený hedvábím, s truhličkami uvnitř
[23]
a s poduškami hedvábnými; kupuje tamtéž diamanty, klenoty, tapety kožené, hedvábné, damašek
[24]
pro lože, pokrývku postelní okrášlenou, aby důstojně sloužila slavnostní příležitosti, sukna
[25]
hedvábná i vlněná, konfetty bergamské, knoflíky stříbrné, 160 loket stříbrné ovruby, hudbu
[26]
(více vážnou, čtyři hudebníky za 70 tolarů) a t. d. Po svatbě psal přátelům, že mnoho
[27]
příčin chváliti Boha za družku, již mu byl popřál, i že doufá, že inu ji Hospodin zachová, aby
[28]
mu nahradil zármutky a soužení, jež ho stihaly od smrti předešlé manželky. Však brzy již na
[29]
začátku roku 1605 přidružila se k mnohým strastem předešlým i novým dlouhá těžká nebez-
[30]
pečná nemoc manželky jeho, kteráž tak bolestné dotýkala se Žerotína, že přál si zemříti, aby
[31]
znikl pohrom, jimž živ uniknouti nemúže. Zármutek pak nad úmrtím manželky obnovoval také
[32]
paměť utrpení minulých, a tudy bol vzrůstal. Důvěra však v Boha držela ho ve všech časích.
[33]
Na list, jímž ho těšil Bartoloměj Němčanský (senior Bratří českých), odpovídal, že dopis jeho
[34]
četl opět a opět, nikoli bez slzí, bolest však že zaujala tak duši jeho, že slova útěchy spíše
[35]
množila jeho zármutek.

[36]
Nejdůležitější však ze všech jsou dopisy jeho, kteréž psával vynikajícím předákům
[37]
politickým, především Václavu Budovcovi v království. některým magnatům uherským a Jiřímu
[38]
Eraz. Tschernemblovi, Rich. ze Starhenberka a jiným v Rakousích. Ostré tahy rýsují nám
[39]
jeho povahu, kdy vystupuje jako hlava oposice, obrance svobody, volnosti svědomí, když chrání
[40]
práva vlasti své, kdy vznáší žalobu na vlastizrádce, ukazuje na nepřátele, kteříž utracením
[41]
života a konfiskací jeho statků hodlají poraziti stranu oposice; připomíná slovy trpkými, že
[42]
opuštěn jest od svých, že snad musí odebrati se z vlasti. Statečností, bystrostí ducha, moudrostí
[43]
překonal však všecku zlobu nepřátel a stal se opět úředním náčelníkem zemským. Několik jen
[44]
řádků na ukázku z listů v latině psaných Budovcovi; jejichž: přátelství zakládalo se na spojení
[45]
duší, na shodě myslí, snah náboženských a na lásce k vlasti. Ty jsi na stilosti a pevnosti


Text viewFacsimile