[1] |
|
---|
[2] |
aby se s pravdou obirali v duchovních i v světských věcech; musíť se místo pravdy
|
---|
[3] |
se lží obírati a zaneprázdňovati, neb by se s pravdou obírali, neměli by tak tučnejch
|
---|
[4] |
prebend, v kurvách a v ožralství své rozkoše by neprovozovali, neb by jim pravda
|
---|
[5] |
hned toho nedopustila, totiž Kristus pán, kterejž se nazval pravdou; ale když sou
|
---|
[6] |
z otce ďábla lži pošli, kterejž jest od počátku lhář byl, tak jakž písmo o něm praví,
|
---|
[7] |
musejit jeho nésledovati jako otce svého. Kdyby lidé chtěli prohlídnouti, jak sou
|
---|
[8] |
předkové jejich těžce sobě řádu a práva dobyli a jak sou nad ním ruku drZéli, ani
|
---|
[9] |
králi ani jinému proti právu nic činiti nechtěli; než všem právo rovný bylo, měli
|
---|
[10] |
by na to pomysliti, co se mné pfi tom soudu děje, jací odkladové proti všemu
|
---|
[11] |
právu. Pak když to průchod svůj má, na mým soudu tolkýž se můž jiným přiházeti,
|
---|
[12] |
a tak nač to právo přijde, že lidi k svejm spravedlivostem nikterakž přicházeti ne-
|
---|
[13] |
budú moci, nespravedlivé to právo, když jím ten vládne, kdož se před ním soudí
|
---|
[14] |
a kohož se dotýče, jako mně se to děje; by se krále JMti nedotejkalo, se panem
|
---|
[15] |
markrabím JMtí bych já dávno konec měl. Přichází na ono přísloví, kdež říkají:
|
---|
[16] |
Lípe moci s hrst míti nežli spravedlivosti s pytel. A tim zavazuji, że na onom
|
---|
[17] |
světě zví ten biskup, koho jest bodl.
|
---|
[18] |
Jáť sem na tom, bude-li vůle boží a ráčí zdraví popříti, abych k svatému
|
---|
[19] |
Janu v Moravě byl a odtud k knížeti JMti na Těšín se dorazil, a o to své poru-
|
---|
[20] |
čenství na místě postavil a to vykonal. Neb znám, že tím svejm poručenstvím JMti
|
---|
[21] |
již vic neprospívám nébrž škodnější sem, a to v tom, že kniżć JMt svejch vóci de-
|
---|
[22] |
tejkati se neráčí ari nad pořádkem zřízeným, kterejž sem JMti zřídil, ruky držeti,
|
---|
[23] |
než všeho, čehož se nedostane, u mně hledati; ježto snad když JMt sám se dotejkati
|
---|
[24] |
ráčí, jinou bedlivost při svejch věcech míti bude. Neb tímto spůsobem můž na ono
|
---|
[25] |
prísloví přijíti: Cizí ucho jako plot řezati, tak říkají. Avšak bez poručenství což
|
---|
[26] |
budu moci, rád udělám, čemuž rozuměti budu, jako věrný přítel.
|
---|
[27] |
Než můj milý pane kanclíři a kmotře, kde ste mi napsali, abych to knížectví
|
---|
[28] |
skoro navštívil, a nebude-liť toho na krátce, že mnoho škodnejch věcí se rozmnoží:
|
---|
[29] |
jestli z strany knížete, nerad sem tomu. Ale příjezdem mejm by se pak co přetrhlo,
|
---|
[30] |
nebude-li se držeti, a když já odjedu, zase se v pr[v]ni napořád vstoupí, tehdá můj
|
---|
[31] |
příjezd málo platný bude. Jestli pak co při rytířstvu anebo při obecných věcech: pan
|
---|
[32] |
hejtman z soudcemi zemskými neměli by toho dopouštěti, než takovou věc přetrho-
|
---|
[33] |
vati, pakli by čemu odvolati nemohli, to v čas mi oznámiti; však víte, že sem jim
|
---|
[34] |
vždycky k dobrému pomáhal, a což sem rozuměl zlé, přetrhl. Protož bych toho vděččn
|
---|
[35] |
byl, při jiném poselství abyste mi o tom světle oznámili, co se takového škodného
|
---|
[36] |
rozmáhá; neb také jest, že z malé jiskry velký voheň bejvá, i lépe jest jiskru uhasiti
|
---|
[37] |
a toho brániti, aby se voheň nerozmohl.
|
---|
[38] |
Napsali ste mi o knížéte JMti jízdu do Krakova, aby penězi byl opatřen,
|
---|
[39] |
neb kteréž peníze v šepfigeltu byly, ty že jest ráčil vyzdvihnûti: pak podle paměti
|
---|