[1] |
|
---|
[2] |
že by se snad dokud živ nevoženil, aneb čekajíc toho žčnění, všecka by svá léta
|
---|
[3] |
strávil a v niveč obrátil, v kterejch by se ženám hoditi mohl, až by mu na to přišlo,
|
---|
[4] |
že by k niččmémuž nebyl, jako mně jest na to přišlo, že se již tak dlouho soudím,
|
---|
[5] |
že sem již své zdraví na větším díle, čekajíc toho soudu, strávil a utratil, a tak že
|
---|
[6] |
již mé zdraví k ničemémuž není, jako něčí ženění; a snad se na to čeká, abych
|
---|
[7] |
ani toho soudu nedočekal, což všecko v moci pána Boha našeho jest; ale písmo
|
---|
[8] |
máme, což jest Bůh skrze proroka pověděl, že těch kosti zláme, kteří se chtějí
|
---|
[9] |
lidem libiti. Pak obávám se toho, že se mně toho taky něco dostává v tom soudu,
|
---|
[10] |
že pro zalíbení lidské konce míti nemohu, než odkladové mi se vždycky od jednoho
|
---|
[11] |
práva do druhého dějí. Pak potřebí by se bylo těmto také toho báti, aby jejich
|
---|
[12] |
kosti zlámány nebyly, chtějí-li se v tom soudu více lidem libiti neżli spravedlivosti ;
|
---|
[13] |
neb tím zavazuji: jestliže se všem to děje a takoví dlouzí a těžcí odtahové přichá-
|
---|
[14] |
zejí, že to právo aneb ten soud chvály hodnej není. Ale snad tomu vždy někdy
|
---|
[15] |
|
---|
[16] |
Ráčili ste mi VMt také napsati, že ste ráčili na tom sněmu v Vratislavi za
|
---|
[17] |
jednoho posla voleni býti na ten sněm na hrad Pražský, kterýž má držán býti tu
|
---|
[18] |
neděli před sv. Filipem a Jakubem [29. dubna], ale Ze se to rozrušilo z té příčiny,
|
---|
[19] |
že stavové knížectví Hlohovského, kteříž se od země Slízské oddělili; v zemi roz-
|
---|
[20] |
tržitosti a nesvornost způsobili, a tak že ze země Slízské žádné mocné poselství na
|
---|
[21] |
příští sněm na hrad Pražský nebude moci vykonáno býti. Milostivé knízé! Pismo
|
---|
[22] |
máme, kohož chce pán Bůh zkaziti, že mu rozum odejme, takýž snad na nás dopu-
|
---|
[23] |
stiti ráčil pro hříchy naše: pak nerad sem toho uslyšel, a nad čímž nemalou těžkost
|
---|
[24] |
nesu, że tak jest pán Bůh náš pro hříchy naše srdce naše zatvrdil jako onoho
|
---|
[25] |
faraona, že nechcem své zkázy, svého pádu, svého zahynutí znáti. Pán Bůh гаё
|
---|
[26] |
nás napraviti a srdce zlé zkamenilé obměkčiti a dobrý a masité dáti.
|
---|
[27] |
Neb i to jest u mně s podivením, v jaké mocnosti a podstatě kraj Hlohovský
|
---|
[28] |
jest postaven, že VMt knížata Slízská i jiní stavové téhož knizéctvi, znajíc po-
|
---|
[29] |
třebu toho největší takového společného shledání, kteréž býti má na tom sněmu,
|
---|
[30] |
že tomu kraji k vůli to činiti ráčíte, což jest zlého a škodného, a toho nečiniti,
|
---|
[31] |
což jest dobrého a užitečného; vyplňuje se na VMtech ona řeč svatého Pavla, kdež
|
---|
[32] |
pověděl, že to činí, což nechce, a toho nečiní, což chce. Neb to jest u mně, by pak
|
---|
[33] |
z Hlohovského knížectví na ten sněm nechtěli vyslati aneb podle VMti státi: tak
|
---|
[34] |
o tom držím, na čem by se na tom sněmě snešení a srovnání stalo od království
|
---|
[35] |
Českého, markrabství Moravského, knížectví Slízského a zemí Lužických, žeť by také
|
---|
[36] |
to z knízéctví Hlohovského drzeti a podniknouti musili. Neb nerozumná věc jest,
|
---|
[37] |
ktož chce utonouti, abych s ním spolu tonul.
|
---|
[38] |
A protož, milostivé knízé, pro pána Boha všemohúcího račte na jinou cestu
|
---|
[39] |
pomysliti, nežli ste ji ráčili před se vzíti, a na ten sněm aby s mocí vypraveno bylo,
|
---|