EN | ES |

Facsimile Lines

1094


< Page >

[1]
118 A. XXXII. Dopisy pánův Jana a Vojtécha 2 Pernsteina

[2]
vaše velmi chlubí. Pak co takoví způsobové dobrého přinésti mohou, toho při roz-
[3]
vážení vašem nechám; než toho nerad vidím, v pravdě tak mnoho pro jednotu
[4]
vaši jako pro stranu naši, neb bych rád viděl, aby všude láska a svornost byla. Neb
[5]
těch rozdílů, kteří jsou mezi námi, za víru nemám a za víru nedržím, než o všech
[6]
věřím, kteříž v Kristu věří, že jsou křesťané; a protož pro ty rozdíly, kteříž jsou
[7]
mezi lidmi, tak držím, že pán Bůh ráčí všudy své míti, kteří se jeho svaté milosti
[8]
líbí, tak jak jest Petr pověděl, že u pána Boha není přijímání osob.

[9]
Kdež jste mi napsali, jestliže by toho potřeba byla, že byste ke mně přijetí
[10]
chtěli; pakli by toho zvláštní potřeba nebyla, že byste rádi nyní o tento byt svůj
[11]
i také odjezd poustanovili: i můj milý pane švagře a kmotře, není toho žádná ta-
[12]
ková potřeba, než ta, že jest vůle vždycky, abych se s vámi často vídal. A s tím
[13]
pán Bůh rač dáti nám se spolu ve zdraví shledati, jest-li vůle jeho svatá. Dán na
[14]
Meziříčí ve čtvrtek po sv. Lukáši léta oc XLII.

[15]
Jan z Pernšteina a na Helfensteine.

[16]
MS. univ. knih. Pražské XVII. C. 3. f. 213. v..

[17]
228.
[18]
Bohuše Kostka z Postupic Janovi z Pernšteina odpovídá na výtky Bratřím činěné. [1542].

[19]
Můj zvláště milý pane synu a kmotře! Artikuli tomu, co vám nejvyšší pan
[20]
komorník, pan syn ašvagr můj milý, napsal, pokud se na mne a starší, anebo lépe
[21]
abych napsal, správce jednoty naší vztahuje, porozuměl jsem, a nic se tomu nedivím,
[22]
na čem se pán strany řemeslníkův, že od nich se slovo boží slyší v jeho pravé
[23]
čistotě, urážeti ráčí. A to z příčiny, že snad pán ne mnoho písem svatých čítá,
[24]
a zvláště zákona Páně, ješto by tu dočísti se ráčil, v jaké chudobě Kristus pán, jsa
[25]
pravý Bůh a člověk, na tento svět z čisté panny Marie narodiv se, piijiti jest róćil
[26]
pro vykoupení lidské a práci veda i také vůli otce nebeského lidu oznamuje; hned
[27]
nechtíce věřiti, aby on byl pravý Messiáš, řkouc takto: když Messiáš přijde, že žádný
[28]
nebude věděti, odkudž jest přišel; ale tohoto víme, že jest syn Josefa tesaře a Marie,
[29]
kdež bratří i sestry jeho známe, a u nás jsou. Také když tejž syn boží povolati
[30]
ráčil apoštolů, koho jest povolal, mistrů-li a zákonníků čili chudých rybářův aneb
[31]
některých i koželuhův, nad čímž jsou se toho času také' horšili pravíc, že lid tento
[32]
zákona neumělý uvěřil v něho, i tím dokládajíc, zdali že kdo z knížat uvěřil v něho?
[33]
A tak vždycky slovo boží lidem, kteříž je v nenávisti měli, nebylo jiného než ošklivost.

[34]
Než tuť se jistě pán velmi mejlí: kdyby nám naši správcové mluvili, že jsme
[35]
mrtvi, že bychom tomu věřili, zvláště podle těla, dokudž jsme živi. Než duch svatý
[36]
skrze proroka praví: Duše, kteráž hřeší, onať umře, však tak, jestliže pokání ne-
[37]
předejde, dokadž tělo a duše pospolu jsou. A tak kdež pán dokládati ráčí těmito


Text viewFacsimile