EN | ES |

Facsimile view

1094


< Page >

118 A. XXXII. Dopisy pánův Jana a Vojtécha 2 Pernsteina

vaše velmi chlubí. Pak co takoví způsobové dobrého přinésti mohou, toho při roz- vážení vašem nechám; než toho nerad vidím, v pravdě tak mnoho pro jednotu vaši jako pro stranu naši, neb bych rád viděl, aby všude láska a svornost byla. Neb těch rozdílů, kteří jsou mezi námi, za víru nemám a za víru nedržím, než o všech věřím, kteříž v Kristu věří, že jsou křesťané; a protož pro ty rozdíly, kteříž jsou mezi lidmi, tak držím, že pán Bůh ráčí všudy své míti, kteří se jeho svaté milosti líbí, tak jak jest Petr pověděl, že u pána Boha není přijímání osob.

Kdež jste mi napsali, jestliže by toho potřeba byla, že byste ke mně přijetí chtěli; pakli by toho zvláštní potřeba nebyla, že byste rádi nyní o tento byt svůj i také odjezd poustanovili: i můj milý pane švagře a kmotře, není toho žádná ta- ková potřeba, než ta, že jest vůle vždycky, abych se s vámi často vídal. A s tím pán Bůh rač dáti nám se spolu ve zdraví shledati, jest-li vůle jeho svatá. Dán na Meziříčí ve čtvrtek po sv. Lukáši léta oc XLII.

Jan z Pernšteina a na Helfensteine.

MS. univ. knih. Pražské XVII. C. 3. f. 213. v..

228. Bohuše Kostka z Postupic Janovi z Pernšteina odpovídá na výtky Bratřím činěné. [1542].

Můj zvláště milý pane synu a kmotře! Artikuli tomu, co vám nejvyšší pan komorník, pan syn ašvagr můj milý, napsal, pokud se na mne a starší, anebo lépe abych napsal, správce jednoty naší vztahuje, porozuměl jsem, a nic se tomu nedivím, na čem se pán strany řemeslníkův, že od nich se slovo boží slyší v jeho pravé čistotě, urážeti ráčí. A to z příčiny, že snad pán ne mnoho písem svatých čítá, a zvláště zákona Páně, ješto by tu dočísti se ráčil, v jaké chudobě Kristus pán, jsa pravý Bůh a člověk, na tento svět z čisté panny Marie narodiv se, piijiti jest róćil pro vykoupení lidské a práci veda i také vůli otce nebeského lidu oznamuje; hned nechtíce věřiti, aby on byl pravý Messiáš, řkouc takto: když Messiáš přijde, že žádný nebude věděti, odkudž jest přišel; ale tohoto víme, že jest syn Josefa tesaře a Marie, kdež bratří i sestry jeho známe, a u nás jsou. Také když tejž syn boží povolati ráčil apoštolů, koho jest povolal, mistrů-li a zákonníků čili chudých rybářův aneb některých i koželuhův, nad čímž jsou se toho času také' horšili pravíc, že lid tento zákona neumělý uvěřil v něho, i tím dokládajíc, zdali že kdo z knížat uvěřil v něho? A tak vždycky slovo boží lidem, kteříž je v nenávisti měli, nebylo jiného než ošklivost.

Než tuť se jistě pán velmi mejlí: kdyby nám naši správcové mluvili, že jsme mrtvi, že bychom tomu věřili, zvláště podle těla, dokudž jsme živi. Než duch svatý skrze proroka praví: Duše, kteráž hřeší, onať umře, však tak, jestliže pokání ne- předejde, dokadž tělo a duše pospolu jsou. A tak kdež pán dokládati ráčí těmito



Text viewManuscript line view