EN | ES |

Facsimile Lines

1094


< Page >

[1]
z roku 1467. 547

[2]
páni křesťanští více pamatujíce na svou víru křesťanskou a na svou čest, vší smlouvy,
[3]
všech škod jsou se raději opovážili, nežli býti bez víry a cti.

[4]
Třetí, že acht neb ssazení jeho stalo se jest právem duchovním, a páni
[5]
při pomáhajíce, i nevedou pře světské a svévolné, ale duchovní a rozkázanou.

[6]
Čtvrté, to jest vědomo, opatříce listy odpovědné s obou stran, neb nejprv
[7]
Jiřík a jeho pomocníci podle něho v svých listech odpovědných odpovídají všem
[8]
pánům, jenž se pro víru zastavili, i všem jich pomocníkům světským i duchovním:
[9]
pak poněvadž duchovním odpovídají, vědomá jest věc, že jest pře duchovní, nebo o časné
[10]
věci s duchovními v Čechách válku vésti malého aneb žádného není užitku, poněvadž
[11]
všecka zboží duchovní jsou roztrhána a rozsápána, a on den ode dne nepřestává
[12]
zapisovati. Pak když proti tomu zase páni, město Plzeň a jiní křesťané dobří od-
[13]
povídali, základ svůj položili jsou svaté poslušenství a křesťanskou víru, píšíce takto:
[14]
Tobě Jiřímu někdy králi Českému, ale již pro křivou přísahu od otce svatého ssa-
[15]
zenému a odvolanému, majíce rozkázání otce svatého, v tom odpovídáme.

[16]
Páté, když jest se tato válka v Čechách strhla, na žádného více Jiřík a jeho
[17]
pomocníci nehněval se než na naše kněžstvo, pravíce, že tato všecka válka jest
[18]
pro kněží a že jest válka kněžská; a protož nejvíce kněžstvo trápí, žene a hindruje.
[19]
Pak není lepšího důvodu nežli vlastní vyznání, nebo všickní lidé obecní s obou stran
[20]
praví, že se to pro kněží a pro víru děje.

[21]
Šesté, když viděl Jiřík, že pan Zdeněk stále a statečně i neústupně víry
[22]
křesťanské hájí, vstrčil na hrad Pražský za purkrabě Pražského Zdeňka Kostku,
[23]
úhlavního nepřítele svaté církve a Římského kostela; a tak jakž kostel Pražský byl
[24]
slavné paměti císařem Zikmundem v svou moc duchovní navrácen, nikdy jest nebyl
[25]
ten hrad spravován nižádným Táborem ani kacířem, teprv. A z toho již jest
[26]
vědomé a propuklo se, že on míní a chce i utiská křesťany, a kacíře na úřady sází.

[27]
Pak dále srozuměli jsou páni, že by týž Jiřík rozpisoval mnohé listy Vašim
[28]
Důstojnostem, vymlouvajíce se proti pánům a žaluje na , že by oni svévolně se
[29]
proti němu zprotivili. Již jsou VVMti široce porozuměli tomu; neb co se dotýče víry,
[30]
páni v ceduli, kterouž jsou podali Jiříkovi na sněm, omlouvají se znamenitě, že
[31]
v tom sami od sebe ničímž nechybí, potom pak přišlo přísné rozkázání otce
[32]
svatého, tedy nemohše jinak učiniti, museli jsou učiniti jako křesťané poslušní.

[33]
Též v tom ve všem processu proti Jiříkovi vyšlém nestojí nikdež, aby k žádosti
[34]
panské otec svatý jeho ssadil, ale k žádosti prokuratora víry a pro jeho křivou
[35]
přísahu a jiná provinění, jakž to tuto šíře se shledává. Item když otec svatý poslední
[36]
listy poslal témuž Jiříkovi, již ne jako králi, ale jako zatvrdilému, psav jemu ne jako
[37]
každému křesťanu pozdravení a papežské neb apoštolské požehnání, ale za pozdravení
[38]
aby poznal cestu pravdy: tu jemu také píše a pány v tom očišťuje, že ne z napo-
[39]
menutí některých, ani hněvem neb hnutím zvláštním, ale z své papežské povinnosti

[40]
69*


Text viewFacsimile