[1] |
|
---|
[2] |
páni křesťanští více pamatujíce na svou víru křesťanskou a na svou čest, vší smlouvy,
|
---|
[3] |
všech škod jsou se raději opovážili, nežli býti bez víry a cti.
|
---|
[4] |
Třetí, že acht neb ssazení jeho stalo se jest právem duchovním, a páni té
|
---|
[5] |
při pomáhajíce, i nevedou pře světské a svévolné, ale duchovní a rozkázanou.
|
---|
[6] |
Čtvrté, to jest vědomo, opatříce listy odpovědné s obou stran, neb nejprv
|
---|
[7] |
Jiřík a jeho pomocníci podle něho v svých listech odpovědných odpovídají všem
|
---|
[8] |
pánům, jenž se pro víru zastavili, i všem jich pomocníkům světským i duchovním:
|
---|
[9] |
pak poněvadž duchovním odpovídají, vědomá jest věc, že jest pře duchovní, nebo o časné
|
---|
[10] |
věci s duchovními v Čechách válku vésti malého aneb žádného není užitku, poněvadž
|
---|
[11] |
všecka zboží duchovní jsou roztrhána a rozsápána, a on den ode dne nepřestává
|
---|
[12] |
zapisovati. Pak když proti tomu zase páni, město Plzeň a jiní křesťané dobří od-
|
---|
[13] |
povídali, základ svůj položili jsou svaté poslušenství a křesťanskou víru, píšíce takto:
|
---|
[14] |
„Tobě Jiřímu někdy králi Českému, ale již pro křivou přísahu od otce svatého ssa-
|
---|
[15] |
zenému a odvolanému, majíce rozkázání otce svatého, v tom odpovídáme.“
|
---|
[16] |
Páté, když jest se tato válka v Čechách strhla, na žádného více Jiřík a jeho
|
---|
[17] |
pomocníci nehněval se než na naše kněžstvo, pravíce, že tato všecka válka jest
|
---|
[18] |
pro kněží a že jest válka kněžská; a protož nejvíce kněžstvo trápí, žene a hindruje.
|
---|
[19] |
Pak není lepšího důvodu nežli vlastní vyznání, nebo všickní lidé obecní s obou stran
|
---|
[20] |
praví, že se to pro kněží a pro víru děje.
|
---|
[21] |
Šesté, když viděl Jiřík, že pan Zdeněk stále a statečně i neústupně víry
|
---|
[22] |
křesťanské hájí, vstrčil na hrad Pražský za purkrabě Pražského Zdeňka Kostku,
|
---|
[23] |
úhlavního nepřítele svaté církve a Římského kostela; a tak jakž kostel Pražský byl
|
---|
[24] |
slavné paměti císařem Zikmundem v svou moc duchovní navrácen, nikdy jest nebyl
|
---|
[25] |
ten hrad spravován nižádným Táborem ani kacířem, až teprv. A z toho již jest
|
---|
[26] |
vědomé a propuklo se, že on míní a chce i utiská křesťany, a kacíře na úřady sází.
|
---|
[27] |
Pak dále srozuměli jsou páni, že by týž Jiřík rozpisoval mnohé listy Vašim
|
---|
[28] |
Důstojnostem, vymlouvajíce se proti pánům a žaluje na ně, že by oni svévolně se
|
---|
[29] |
proti němu zprotivili. Již jsou VVMti široce porozuměli tomu; neb co se dotýče víry,
|
---|
[30] |
páni v té ceduli, kterouž jsou podali Jiříkovi na sněm, omlouvají se znamenitě, že
|
---|
[31] |
v tom sami od sebe ničímž nechybí, až potom pak přišlo přísné rozkázání otce
|
---|
[32] |
svatého, tedy nemohše jinak učiniti, museli jsou učiniti jako křesťané poslušní.
|
---|
[33] |
Též v tom ve všem processu proti Jiříkovi vyšlém nestojí nikdež, aby k žádosti
|
---|
[34] |
panské otec svatý jeho ssadil, ale k žádosti prokuratora víry a pro jeho křivou
|
---|
[35] |
přísahu a jiná provinění, jakž to tuto šíře se shledává. Item když otec svatý poslední
|
---|
[36] |
listy poslal témuž Jiříkovi, již ne jako králi, ale jako zatvrdilému, psav jemu ne jako
|
---|
[37] |
každému křesťanu pozdravení a papežské neb apoštolské požehnání, ale za pozdravení
|
---|
[38] |
aby poznal cestu pravdy: tu jemu také píše a pány v tom očišťuje, že ne z napo-
|
---|
[39] |
menutí některých, ani hněvem neb hnutím zvláštním, ale z své papežské povinnosti
|
---|
[40] |
69*
|
---|