EN | ES |

Facsimile Lines

1094


< Page >

[1]
546 B. XVI. Tři vášnivé projevy z války za krále Jiřího

[2]
čtvrté, by pak již nebyl odsouzen, teda pravým právem, poněvadž jest křivý
[3]
přísežník a upadl v kacířstvo od přísežení a jest zbaven všeho důstojenství a cti;

[4]
páté, praví páni, že jakož otcové jejich byli jsou věrní a poslušní synové
[5]
svaté církve Římské a Římského kostela, ani žádnými hrůzami, strachy, záhubami
[6]
a jinými válkami nebyli od svého poslušenství odtrženi, raději hrdla svá, statky,
[7]
přátely tratili, neZ by éest a víru porušili: tak oni a nic jinak jich šlépějí následu-
[8]
jíce, nebudou se jinak míti, ani žádnými strachy, hrůzami, záhubami, škodami bohdá
[9]
nebudou k tomu připraveni, aby jemu proti cti a víře a proti sněmu poslušenstvím
[10]
poddáni byli.

[11]
Z toho zavírajíce první slovo praví, že ne svévolně ani sobémyslné, ale jako
[12]
poslušní synové k rozkázání otce svatého jsou to učinili; praví, že když jest byl již
[13]
králem a pánem od otce svatého ano i od císařské Milosti jmín a držán, byli jemu
[14]
jsou poddáni ve všem jako pánu svému, ano ještě více nežli druhá strana, což se
[15]
jeho cti a dobrého poctivého dotýkalo. Nebo oni všecky věci jeho před otcem svatým
[16]
a před císařskou Milostí, před králi, knížaty a pány jednali jsou, oni v poselství,
[17]
oni v přátelství a v svazku, zápisu a jednání vždy první byli, a ty i jiné všecky
[18]
věci k tomu konci jsou rádi jednali nadějíce se, že tak se v své cti a přísaze zachová,
[19]
jako sluší na krále křesťanského. Ale když se jest ztratil otci svatému, oni také již
[20]
nejsou více jemu povinovati. A protož páni, ačkoli byli jsou se proti němu zastavili
[21]
jako proti králi o svobody své zemské, o kteréžto byli by měli slušný konec, ale
[22]
když jest přišlo rozkázání otce svatého, již ne jako proti králi, ale jako proti kacíři
[23]
a ssazenému jsou se postavili věrně a právě.

[24]
Druhé slovo panské jest toto: že ta pře, kterouž jsou z rozkázání otce
[25]
svatého vedli proti Jiříkovi, není pře stranní aneb osobní, ale obecná a pro víru
[26]
křesťanskou, k nížto všichni jsou povinovati, a nižádný z knížat, pánův, rytířstva,
[27]
měst nemůž se vymlouvati, aby pánům křesťanským nepomáhal, a to rozličnými pří-
[28]
činami se dovodí. Nebo prvé páni byli své svobody zastavili, ale již by byli
[29]
dávno o to srovnáni, a nebyla by válka tak veliká a záhubná vedena; ale že se
[30]
víry dotejče, i proto jest obecná, a každý křesťan jest zavázán ku pomoci její pánům.

[31]
Druhé, neb týž Jiřík po svém ssazení a odvolání byl poslal pana maršálka
[32]
království Českého ku panu Zdeňkovi, že by se s ním rád chtěl smluviti a všecky
[33]
škody a náklady navrátiti, kromě toho, že by nic s ním o víru nechtěl jednati. Tot
[34]
jistý důvod jest, že se tato válka pro víru, a ne pro nějakou postranní příčinu děje.
[35]
Item Johanka žena jeho též chtěla zaslati ku panu Zdeňkovi jednoho urozeného
[36]
člověka Kobiana*) slibujíc, že se v to ráda chce vložiti, že budou jemu všecky náklady
[37]
a škody navráceny; kdyby nebylo pro víru, mohlo jest to jíti předse. Též zasíláno
[38]
ku pánům Zajícům, ku panu Švamberkovi i jiným, i ouřady i peníze jim slibujíc. Ale

[39]
*) Kobian z Ceéelic.


Text viewFacsimile